درمان انحراف و جابجایی کشکک زانو

درمان انحراف و جابجایی کشکک زانو | متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان

راه و روش درمان انحراف و جابجایی کشکک زانو

اکثر مشکلات مربوط به حرکت استخوان کشکک را می توان بطور موثر بدون نیاز به عمل جراحی درمان کرد. درمان های بدون جراحی می تواند شامل استراحت، انجام حرکت های کششی و تقویتی منظم، استفاده از محافظ و بریس زانو، یخ درمانی، و نیز استفاده کوتاه مدت از داروهای ضد التهاب غیر استروئید (NSAIDs) باشد.در این مطلب از سایت متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان قصد داریم درباره درمان انحراف و جابجایی کشکک زانو توضیحاتی ارائه دهیم.

برای درمان دررفتگی کشکک زانو ، ابتدا باید آن را جا انداخت. درمان‌های معمول نیمه دررفتگی کشکک زانو، انجام فیزیوتراپی ، زانوبند و کفش مناسب می باشد .

فیزیوتراپی: متخصص فیزیوتراپی برنامه تمرینی خاصی را برای تقویت عضله چهار سر به بیمار آموزش می‌دهد.تا به این ترتیب عضله نیروی لازم را برای کشاندن کشکک به جای خود پیدا کند. به علاوه تقویت عضله‌های دور کننده (ابداکتور) و خم کننده (فلکسور) مفصل ران نیز کنترل بهتر کشکک زانو را موجب می‌شود.

زانوبند: با نوار بستن زانو یا استفاده از زانوبند در بعضی موارد مفید است.هر چند این روش راه‌حلی بلندمدت نیست. دکتر وریانی پیشنهاد می‌دهند که کودکان آسیب دیده ۳ تا ۴ هفته زانوبند ببندند.تا زانو در زمان التیام یافتن پایدار شود.

کفش مناسب: انتخاب کفش مناسب برای کنترل و بهبود شیوه گام برداشتن هنگام دویدن مفید است.و کفش مناسب فشار روی کاسه زانو را کاهش می‌دهد.

دارو

برای کنترل درد اولیه ناشی از مشکل می توان از داروهای مسکن و ضد التهاب با تجویز پزشک استفاده کرد. داروهای مسکن مثل ایبو پروفن یا ناپروکسین سدیم می توانند کاهش موقف درد مربوط به در رفتگی استخوان کشکک را برای بیمار به همراه داشته باشند.و از داروهای ضد التهاب برای کاهش مقدار التهاب و ورم ایجاد شده در زانو استفاده می شود. سایر درمان های قابل استفاده برای این مشکل به شرح زیر هستند:

فیزیوتراپی و حرکت های ورزشی

در این حالت متخصص فیزیوتراپی از یک برنامه توان بخشی عمومی برای مفصل زانو جهت بهبود بیمار استفاده می کند.که در عمل شامل حرکت های تقویتی، نرمش های انعطاف پذیری، و تکنیک های اصلاحی و تحریکی (بایو فیدبک) است.و آموزش صحیح نحوه انجام این حرکت ها مهمترین بخش از برنامه درمانی بیمار می باشد.

علاوه بر این در این برنامه حرکتی تقویت عضلات چهار سر زانو رایج ترین برنامه تجویز شده برای درمان ناهنجاری حرکتی استخوان کشکک است. در این حالت حرکت های تمرینی افزایش دهنده انعطاف پذیری و تقویت کننده عضلات اطراف مفصل لگن نیز می تواند به رفع مشکل بیمار کمک موثر نماید.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر مهدی احمدی و سمیرا عشاقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان کلیک کنید.

درمان انحراف و جابجایی کشکک زانو | متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان

استفاده از بریس ها و ابزارهای محافظ

بریس های تثبیت کننده استخوان کشکک زانو به منظور کمک به قرارگیری مناسب این استخوان پس از در رفتن یا خارج شدن آن از محل صحیح قرار گیری طراحی شده اند. علاوه بر این بستن کشکک زانو می تواند.یک جایگزین مناسب برای استفاده از بریس های زانو باشد.

در این حالت بریس های تثبیت کننده کشکک یا سایر ابزارهای محافظ می توانند.به کاهش احتمال قرارگیری نامناسب بعدی استخوان کشکک یا در رفتگی مجدد آن کمک کنند.و ممکن است نقش موثر در کاهش احساس بی ثباتی زانو داشته باشند.

پس از خارج شدن استخوان کشکک از محل یا در رفتگی آن، هدف بلند مدت درمان بازگرداندن فرد به فعالیت های عادی است. اغلب افرادی که با این مشکل مواجه می شوند بیان کرده اند. که هنگام استفاده از بریس های تثبیت کننده استخوان کشکک احساس بهتری درباره پایداری و ثبات زانوی خود داشته اند.

بیشتر بدانید:

علل انحراف و جابجایی کشکک زانو

ژنتیک و بیماری ALS یا اسکلروز جانبی آمیوتروفیک

درمان اختلاف طول پا

عوارض کوتاهی پا (اختلاف طول پاها)

درمان انحراف و جابجایی کشکک زانو