ورزش و حرکات درمانی برای شکستگی مچ پا

ورزش و حرکات درمانی برای شکستگی مچ پا|متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان

ورزش و حرکات درمانی برای شکستگی مچ پا

ورزش و حرکات درمانی

حرکات ورزشی برای شکستگی مچ پای عموما برای بیماران مبتلا به شکستگی بخش پایینی استخوان نازک نی توصیه می شود.

پس از تایید درمان و ترمیم شکستگی یا وقتی که تحرک بدون درد را می توان بر طبق دستور جراح شروع کرد، باید انجام بگیرند.

قبل از شروع این حرکات اصلاحی مچ پا باید در مورد کارایی آنها با فیزیوتراپیست مشورت کنید.

عموما، این حرکات ورزشی باید روزی سه مرتبه انجام شوند و تا زمانی که باعث بوجود آمدن یا وخامت علائم نشوند.

 

حرکات ورزشی شامل :

  • به پشت بخوابید یا بنشینید. مچ پاهای خود را خم و راست کنید.به مدت 10 ثانیه در این وضعیت باقی بمانید.زانوهای خود را صاف نگه دارید.این حرکت را 10 مرتبه تکرار کنید.

 

  • بنشینید یا دراز بکشید. به آرامی مچ پای خود را به صورت یک دایره بزرگ حرکت دهید.حرکت را با سمت مخالف انجام دهید.این ورزش مچ پا را 10 مرتبه تکرار کنید.

 

  • برروی یک صندلی بنشینید. به صورت متناوب انگشتان پا و پاشنه پای خود را بالا بیاورید.این حرکت را 10 مرتبه تکرار کنید.

 

  • بر روی یک صندلی بنشینید. مچ پای خود را روی زانوی دیگر خود قرار دهید.دست خود را در بالای پای خود قرار دهید و مچ پای خود را بکشید.کشیدگی ساق پای خود را احساس کنید.تقریبا به مدت 10 ثانیه در این وضعیت باقی بمانید.

 

  • بنشینید و یکی از پاهای خود را جلوی خود قراردهید. حوله ای را دور پای خود قرار دهید.به آرامی حوله را بکشید تا کشیدگی ماهیچه ساق پارا احساس کنید.تقریبا به مدت 10 ثانیه در این وضعیت باقی بمانید.

ورزش و حرکات درمانی برای شکستگی مچ پا|متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان

صفحه اینستاگرام دکتر مهدی احمدی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان
  • ابتدا بنشینید.پاهای خود را به صورت ضربدری کنار هم قراردهید و لبه های خارجی انگشتان کوچک خود رابه هم بچسبانید.لبه های خارجی انگشتان کوچک خود را فشار دهید.به مدت 5 ثانیه در این وضعیت باقی بمانید.این ورزش مچ پا را 10 مرتبه تکرار کنید.

 

  • ابتدا بنشینید. لبه های داخلی انگشتان بزرگ خود را کنارهم قرار دهید.لبه های داخلی انگشتان بزرگ خود را به همفشار دهید.به مدت 5 ثانیه در این وضعیت باقی بمانید.این حرکت ورزشی برای مچ پا را 10 مرتبه تکرار کنید.

 

  • بایستید و خود را با یک تکیه گاه نگه دارید. وزن خود را به پای آسیب دیده خود منتقل کنید.پای سالم خود را از روی زمین بالا بیاورید.این حرکت را 10 مرتبه تکرار کنید.

 

  • پای خود را روی یک صندلی قرار دهید و پشت خود را متعادل نگه دارید. با لبه جلویی صندلی پاشنه پای خود را بالا بیاورید.به تدریج زانوی خود را به سمت پشت صندلیحرکت دهید و کل پای خود را در تماس با صندلیقرار دهید. به مدت 10 ثانیه در این وضعیت باقی بمانید.

 

  • بایستید و خود را با یک تکیه گاه نگهدارید. روی انگشتان پای خود بلند شوید.این حرکت را 10 مرتبه تکرار کنید.

فیزیوتراپی ، حرکات درمانی ورزش به منظور درمان شکستگی مچ پا بسیار حائز اهمیت می باشد.

پس از تائید ترمیم و بهبود استخوان توسط پزشک به منظور بازگشت عملکرد طبیعی بسیار حائز اهمیت می باشد که شما درمان و ورزش مچ پا را طبق تجویز یک فیزیوتراپیست انجام دهید. اهمیت این نوع درمان تا حدی است که حتی فیزیوتراپی بعد از عمل جراحی مچ پا نیز تجویز می شود. ورزش ها در شکستگی مچ پا باید تحت نظر فیزیوتراپیست انجام شود و در صورت تشدید علائم موضوع را با فیزیوتراپیست درمیان بگذارید.


مطالب پیشنهادی :

فیزیوتراپی و درمان شکستگی مچ پا

علل و انواع شکستگی مچ پا

آسیب های مچ پا

ورزش و حرکات درمانی برای شکستگی مچ پا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top