سندرم تونل تارسال (TTS)

سندرم تونل تارسال (TTS) | متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان

سندرم تونل تارسال (TTS) چیست؟

مقاله سندرم تونل تارسال (TTS) در سایت متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان ، در سه بخش تهیه شده است شما در حال مطالعه بخش اول این مقاله هستید. در این نوشته به معرفی و روش های تشخیص این سندرم پرداختیم. تا پایان همراه ما باشید.

یک عارضه‌ی دردنـاک است که کف پــا را درگیــر کـرده و علت ایجـاد آن، فشــار بر روی عصب تیبیـال خلفــی است که از درون تـونـل تـارســال می‌گذرد. تونل تارسال در زیر قسمت استخوانی مچ پا قرار گرفته و این سندرم باعث درد و سـوزش در کف پـا و تیـر کشیـدن تـا قوس پا می‌شود.

در کسانی که کف پای صاف دارند مچ پا تمایل به انحراف به سمت خارج پیـدا میکند و این انحراف به خـارج می توانــد تونـل را تنگ تر کند. گاهی اوقات یک پیچ خوردگی ساده هم میتواند با ایجاد التهاب در درون تونل موجب فشار به عصب شود.همچنین در افرادی که شکستگی استخوان ، زائده های استخوانی ، گانگلیون و سایر تومورهای خوش خیم ، بدشکلی پا یا ضرب دیدگی عضله دارند و همپنین در افراد دیابتی و بعضی انواع روماتیسم ها بیشتر احتمال بروز دارد.

تونل تارسال یک گذرگاه باریک در زیر سطح داخلی مچ پا و در مجاورت استخوان‌های آن است. این گذرگاه توسط یک رباط ضخیم پوشانده شده است (فلکسور رتیناکولوم) که از ساختارهای تونل محافظت کرده و آن‌ها را حفظ می‌کند؛ ساختارهایی چون رگ‌های خونی، سیاهرگ‌ها، تاندون‌ها و اعصاب که مسئول تحرک و انعطاف‌پذیری کف پا هستند. یکی از این ساختارها، عصب تیبیال خلفی است که در سندرم تونل تارسال دچار آسیب می‌شود.

یکی از اعصاب موجود در تونل تارسال، عصب تیبیال است که مسئول حس در کف پاست. در سندرم تونل تارسال، عصب تیبیال خلفی فشرده شده و علائم این عارضه در طول این عصب از داخل مچ پا به سمت کف پا ایجاد می‌شوند.

سندرم تونل تارسال (TTS) | متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان سندرم تونل تارسال (TTS) | متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان


برای مشاهده صفحه اینستاگرام متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان کلیک کنید.


تشخیص

تشخیص صحیح سندرم تونل تارسال نیازمند توجه یک متخصص مجرب است. کارهای زیر برای تشخیص انجام می‌شوند:

  • معاینه‌ی بالینی جامع
  • بررسی کامل سوابق پزشکی
  • آزمایشات الکتریکی (الکترومیوگرافی یا تست هدایت عصبی)
  • عکس‌برداری (اشعه‌ی ایکس، سی تی اسکن و اسکن MRI)

آزمایشات تشخیصی رایجی برای این سندرم وجود دارند. در تست دورسی فلکشن، درمانگر پای فرد را به‌طرف بالا خم کرده و کف پا را به سمت خارج بدن حرکت می‌دهد. با انجام این حرکت، عصب تیبیال تحت‌فشار قرار گرفته و فلکسور رتیناکولوم نیز کشیده می‌شود. این دو مورد، کشیده شدن و فشرده شدن عصب معمولاً باعث ایجاد و یا تشدید درد ناشی از سندرم تارسال تونل می‌شوند.

 

 


بیشتر بدانید:

راه های پیشگیری از آرتروز

دلایل خالی کردن زانو

درد دنبالچه (کوکسالژیا) علت ها و درمان

سندرم تونل تارسال (TTS)
Scroll to top