روش های درمان لنف ادم

روش های درمان لنف ادم | متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان

روش های درمان لنف ادم

هیچ درمان قطعی برای لنفادم وجود ندارد. درمان های مختلف بر کاهش تورم و کنترل درد متمرکز است. فشرده سازی (کمپرس کردن) دراصل داروی ما برای درمان لنفادم است.

درمان های لنفادم

ورزش و تمرین درمانی:

تمرینات سبک که در آن، اندام آسیب دیده خود را حرکت می دهید، می تواند تخلیه مایعات لنفاوی را افزایش داده و به شما در آماده سازی برای انجام کارهای روزمره مانند حمل مواد غذایی کمک کند. ورزش نباید سنگین باشد یا شما را خسته کند؛ بلکه باید بر روی انقباض آرام عضلات اندام ها تمرکز داشته باشد.

بستن اندام:

بانداژ کل اندام باعث تخلیه مایعات لنفاوی به سمت عقب (به سمت تنه) می شود. بانداژ باید در اطراف انگشتان دست یا انگشتان پا محکم باشد و با بالا رفتن به سمت بازو یا ران پا شل شود. پزشک به شما نشان می دهد که چگونه اندام خود را ببندید.

ماساژ:

یک روش ماساژ ویژه به نام تخلیه دستی لنفاوی (MLD) موجب جریان مایع لنفاوی می شود. درمان های مختلف ماساژ در افراد مبتلا به سرطان به کار می رود. ماساژ برای همه مناسب نیست. نحوه انجام ماساژ باید به افراد آموزش داده شود. از ماساژ در محل عفونت پوستی، لخته عروقی و مناطق تخلیه لنفاوی درگیر خودداری کنید.

فشرده سازی پنوماتیک (Pneumatic compression):

پوشش یا آستین دور اندام آسیب دیده که به یک پمپ متصل می شود.این پمپ، به طور متناوب آستین را باد می کند، به اندام فشار می آورد و مایع لنفاوی را از انگشتان دست یا انگشتان پا دور می کند.

لباسهای فشرده سازی (Compression garments):

آستین بلند یا جوراب بلند که برای فشرده سازی اندام فوقانی یا تحتانی شما ساخته شده و باعث به جریان انداختن مایع لنفاوی در اندام آسیب دیده می شود. هنگام ورزش اندام آسیب دیده، لباس فشرده سازی بپوشید.

درمان کمپلکس احتقان (CDT):

این نوع درمان شامل ترکیب روش های درمانی با تغییر سبک زندگی است. CDT تلاش می‌کند تخلیه لنفاوی را افزایش دهد؛ تورم، ناراحتی،تشکیل ساختار نامنظم و ریسک عفونت را کاهش دهد و وضعیت عملکردی و کیفیت زندگی را بهبود بخشد.

CDT استاندارد بین‌المللی مراقبت برای درمان لنفادم محسوب می‌شود. مطالعات متعدد نشان داده اند که CDT روش درمانی به وضوح مفیدی است. CDT هنگامی که توسط درمانگران آموزش دیده انجام شود ، باعث کاهش حجم اندام به میزان 50 تا 70 درصد می شود.

روش های درمان لنف ادم | متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان

CDT اغلب در اندام ها به صورت یک روش درمانی دو فازی اعمال می شود:

فاز I :

تخلیه لنفاوی دستی (MLD) ، ماساژ ملایم برای به حرکت درآوردن لنف متراکم شده و به دنبال آن استفاده از باند های فشاری کششی کوتاه چند لایه که به طور مداوم بین جلسات درمان پوشیده می شوند.

همچنین در این فاز، تمرین‌هایی برای ایجاد و تقویت مکانیسم پمپاژ داخلی، مراقبت از پوست و آموزش خود مراقبتی به بیماران آموزش داده می شود. مراقبت از پوست برای جلوگیری از عفونت ضروری است و شامل کنترل لانه گزینی میکروبی و قارچی، از بین بردن رشد بیش از حد میکروبی در شکاف پوست و مرطوب کننده پوست برای کنترل خشکی پوست می‌شود.

فاز II :

استفاده از پوشش یا لباس های فشرده سازی و بانداژ در شب ، با هدف حفظ کاهش حجم حاصل از فاز I که طی استفاده روزانه بدست آمده است. با توجه به شدت ادم لنفاوی و برجستگی اندام، لباس یا پوشش مناسب انتخاب می شود. پوشش ها به صورت آستین، جوراب، جوراب شلواری و شلوار در دسترس هستند.

در طول درمان، با بانداژ یک ستون نرم ایجاد می شود و تلاش می شود. یک مکانیسم پمپاژ با ورزش درون آن ایجاد کنیم. یکی از مواردی که اغلب در هنگام درمان لنفادم فراموش می شود. عدم تاکید کافی بر نقش حیاتی ورزش است. انجام ورزش نقش کلیدی در درمان لنفادم دارد.

روش های درمان لنف ادم | متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان

به طور کلی ، CDT برای افرادی که فشار خون بالا ، دیابت ، فلج ، لخته خون یا عفونت حاد دارند توصیه نمی شود. همچنین کاربرد آن در مراحل شدید سرطان متاستاتیک، نارسایی کبدی و قلبی، بیماری عروق محیطی، زخم ها و اختلالات عصبی (اختلال حسی ناشی از شیمی درمانی ، آسیب عصب ناشی از اشعه و فشرده شدن عصب توسط تومورها) می تواند با برخی از خطرات همراه باشد. علیرغم این واقعیت که با CDT می توان ورم بیمار را کاهش داد، اما ممکن است این روش درمانی در برخی بیماران مناسب نباشد یا ممنوع باشد.

برنامه ریزی مناسب برای هر بیمار ضروری است، زیرا یک اقدام نامناسب ممکن است منجر به صدمه بیمار یا نتیجه نامطلوب شود.

روش‌های جراحی در بیماری لنف ادم

اگرچه جراحی درمان کننده نیست. اما این روش زمانی مورد استفاده قرار می گیرد. که روش‌های دیگر تسکین دهنده علایم، بهبود کافی را فراهم نکرده اند. جراحی برای برداشتن بافت اضافی در بازو یا پا برای کاهش تورم انجام می شود.

روش‌های خارج سازی، کاهش حجم و لیپوساکشن برای کمک به کاهش بافت اضافی به کار می ورند و برای بیمارانی ذخیره می‌شوند. که تحرک و کیفیت زندگی آنها به شدت به خطر افتاده‌است. برخی ازتکنیک های بازسازی غدد لنفاوی، شامل اتصال سیستم لنفی به وریدی، انتقال غدد لنفاوی و پیوند غدد لنفاوی، مورد توجه هستند.

صفحه اینستاگرام متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان


بیشتر بدانید:

علل و علائم سندروم تونل تارسال

درمان سندرم تونل تارسال

بررسی علل لنف ادم

روش های درمان لنف ادم
Scroll to top