کمردرد در کودکان | علل و درمان

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان | کمردرد در کودکان

کمردرد در کودکان | علل و درمان

کمر درد یک ناراحتی شناخته شده در بزرگسالان است، اما در کودکان و نوجوانان نیز به طور مکرر تشخیص داده می‌شود. بیشتر والدین انتظار ندارند که کودکان سالم از کمردرد شکایت کنند، زیرا بر این باورند که این مشکل عموماً مربوط به میانسالی یا سنین بالاتر است. با این وجود مشخص شده است که کمردرد در بین ۱۴ تا ۲۴ درصد کودکان و نوجوانان رخ می‌دهد. برخی از دلایل کمردرد در کودکان شایع است و شامل وزن بیشتر کودکان در بدن و افزایش چاقی، شدت ورزش و فعالیتهای ورزشی در طول سال و افزایش وزن کوله پشتی دانش آموزان در مدرسه می‌باشد. برخی از نگرانی‌های کمر درد شامل دانستن اینکه مشکل ممکن است جدی‌تر از یک فشار ساده باشد و دانستن اینکه آزمایش‌های تصویربرداری تخصصی چه زمانی مفید هستند، می‌باشد.

گفته شده، علائم هشدار دهنده‌ای وجود دارد که به درک اینکه چه زمانی ممکن است مشکل کمر درد در یک فرد جوانتر جدی‌تر باشد کمک می‌کند.

در این مقاله راه‌های درمان و پیشگیری از کمردرد در کودکان به طور مختصر و مفید توضیح داده شده است. اگر کودک شما دچار کمر درد شده است مطلب برایتان مفید است.

علل

شش دلیل وجود دارد که ممکن است کودک شما از کمر درد شکایت کند:

استفاده بیش از حد از عضلات و فشار عضلانی، که می‌تواند ناشی از فعالیت بدنی باشد
شکستگی‌های استرسی که به آن اسپوندیلولیز نیز می‌گویند
اسکولیوز، انحنای ستون فقرات بیش از ۱۰ درجه
کفیوز شوئِرمان
فتق دیسک
کوله پشتی

چه زمانی باید کودک را برای کمردرد نزد متخصص برد؟

فاکتورهای مختلفی وجود دارد که پزشک متخصص اطفال هنگام تعیین نیاز به ارجاع فرزندتان به متخصص ستون فقرات اطفال باید در نظر بگیرد. این فاکتورها شامل موارد زیر است:

کمر درد ناشی از سفتی ستون فقرات و همراه با تب، ناراحتی عمومی، کسالت یا درد، یا اشتهای ضعیف.
درد مزمن که بیش از شش هفته طول می‌کشد.
کمر درد همراه با درد پا.
کمر دردی که خواب را مختل می‌کند.
کمردردی که مانع از شرکت کودک در فعالیت‌ها می‌شود.

بررسی درد کمر در کودکان

پزشک کودک ابتدا معاینه فیزیکی را روی کودک انجام می‌دهد، که ممکن است شامل حرکات بدنی مانند خم شدن به سمت انگشتان و لمس آنها یا چرخیدن باشد و چندین سوال را برای تعیین علت و محل درد مطرح می کند. وی همچنین ممکن است آزمایشات اضافی مانند موارد زیر را نیز توصیه کند:

اشعه ایکس
سی تی اسکن
ام آر آی
اولتراسوند
اسكن سنجش تراكم استخوان
آزمایش خون

درمان کمردرد در کودکان

هنگامی که متخصصان ستون فقرات کودکان آسیب خاص یا علت کمر درد فرزندتان را تشخیص دهند، ممکن است درمان مناسب را پیشنهاد کنند. در زیر نمونه‌هایی از درمان بر اساس منابع رایج کمردرد در کودکان آورده شده است:

استفاده بیش از حد و فشارهای عضلانی

استفاده بیش از حد و کشیدگی‌های عضلانی تا حد زیادی شایع ترین دلایل کمردرد در کودکان و نوجوانان است، اما معمولاً پس از مدتی استراحت یا اصلاح فعالیت برطرف می‌شود. داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن و همچنین کمپرس یخ یا گرم نیز می‌توانند به تسکین علائم کمک کنند. پیاده روی با تاثیر کم در هر روز ممکن است به بهبود بیماری کمک کند زیرا آسیب اولیه بهبود می‌یابد، و کشش همسترینگ و تقویت شکم می‌تواند به کاهش درد مداوم کمر کمک کند. بسیاری از کودکان همچنین ممکن است از یک برنامه فیزیوتراپی برای آموزش تمرینات مناسب بهره‌مند شوند.

شکستگی‌های استرسی

شکستگی‌های استرسی که به آن اسپوندیلولیز نیز گفته می‌شود، نوعی نقص در مهره های ستون فقرات است که می‌تواند باعث کمردرد در نتیجه فعالیت‌هایی شود که به چرخیدن یا فشار خون بالا یا قوس زدن مکرر در پشت مانند ژیمناستیک، کشتی یا هاکی نیاز دارد. استراحت در ورزش و انجام تمرینات متمرکز بر کشش همسترینگ و قدرت هسته‌ای می‌تواند به کاهش تنش در کمر کمک کرده و علائم را بهبود بخشد. بریس کمر در موارد خاص می‌تواند تا حدودی باعث تسکین شود. جراحی مختص موارد درد شدید است که با درمان طولانی مدت غیر جراحی بهبود نمی‌یابد.

اسکولیوز

اسکولیوز یک منحنی یک طرفه ستون فقرات است که معمولاً در بخش معاینه روتین سلامت در برنامه غربالگری اسکولیوز مدرسه تشخیص داده می‌شود. حدود ۲ تا ۳٪ کودکان مبتلا به اسکولیوز هستند. تشخیص و درمان به موقع، مانند استفاده از بریس، فیزیوتراپی یا احتمالاً حتی جراحی، می‌تواند کودک شما را از یک عمر درد و سایر عوارض مانند مشکلات قلبی یا ریوی نجات دهد.

بیماری شوئِرمان

بیماری شوئِرمان یا یک کمر گرد، غالباً با مهره‌های سه گوشی شکل می‌گیرد که به سمت پایین می‌آید و در نتیجه حالت قوز شده یا گرد ایجاد می‌کند، به طوری که به نظر می‌رسد کودک وضعیت خوبی ندارد. تمرینات می‌توانند به بهبود شرایط کمک کنند، اما ممکن است در موارد شدیدتر بریس پشت یا جراحی توصیه شود.

دیسک کمر

دیسک کمر زمانی ایجاد می‌شود که یکی از دیسک‌های بین مهره‌های ستون فقرات از موقعیت خارج شده و به اعصاب مجاور فشار وارد کند. این دیسک‌ها ضربه‌گیرهایی هستند که مرکز نرم و بیرون سختی دارند. اگر قسمت سخت دیسک ترک بخورد و قسمت نرم آن در معرض دید قرار گیرد، به آن فتق می‌گویند‌. فیزیوتراپی معمولاً اولین قدم در درمان است، اما متخصصان ما ممکن است جراحی موسوم به دیسککتومی را برای از بین بردن دیسک توصیه کنند.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان | کمردرد در کودکان

کوله پشتی

کوله پشتی‌هایی که با کتاب‌های درسی، وسایل بدنسازی و وسایل مدرسه پر شده‌اند یا به درستی پوشیده نشده‌اند، می‌توانند باعث کمردرد در کودکان و نوجوانان شوند. کودک باید از کوله پشتی ساخته شده از مواد سبک مانند نایلون استفاده کند و از اندازه مناسب کوله پشتی برای کودک مطمئن شوید. علاوه بر این، وزن کوله پشتی‌ها نباید بیش از ۱۵ و ۲۰ درصد از وزن بدن کودک شما باشند، به این معنی که کودکی که ۱۰۰ پوند وزن دارد نباید کوله پشتی بیش از ۱۵ تا ۲۰ پوند داشته باشد.

پیشگیری از کمردرد در کودکان بعلت کوله پشتی، نداشتن تحرک و وضعیت بد بدن

کوله پشتی‌های سنگین در مدرسه، کمبود فعالیت بدنی و وضعیت بد بدن از جمله مواردی هستند که می‌توانند در کمر درد نقش داشته باشند، بنابراین در حالی که کودکان به مدرسه برمی‌گردند، برای والدین مهم است که درک کنند چگونه می‌توانند از بروز کمردرد در کودک جلوگیری کنند.

با توجه به اینکه تقریباً ۸۰٪ افراد در مقطعی از زندگی خود از کمردرد رنج می‌برند، کودکان باید از ستون فقرات خود آگاه باشند و از سنین جوانی عادت‌های خوبی در خود ایجاد کنند!

یک عامل اصلی برای جلوگیری از درد ستون فقرات یا کمر، سالم ماندن است. به طور کلی سلامتی ترکیبی از یک رژیم غذایی متعادل، ورزش و فعالیت بدنی مناسب، خواب آسوده و گزینه‌های مثبت زندگی است.

در اینجا چند نکته ساده برای والدین برای کمک به فرزندان در ایجاد عادت‌های سالم ستون فقرات آورده شده است که به شما در جلوگیری از کمردرد با بزرگتر شدن کودکان کمک می‌کند.


استفاده از کوله پشتی مناسب

کوله پشتی مناسب را انتخاب کنید:

به دنبال کوله پشتی با بندهای پشتی‌دار باشید. در حالی که کودک ممکن است به دنبال کیف‌های سبک پیام‌رسان باشد برای اینکه این همان چیزی است که همه \”بچه‌های باحال\” از آن استفاده می‌کنند، از خرید هر سبک کیفی که در آن فقط یک بند از سینه عبور کند اجتناب کنید. استفاده از کوله پشتی با یک بند، تمام فشار را بر روی یک شانه وارد می‌کند به جای اینکه آن را به طور مساوی در دو قسمت تقسیم کنید. همچنین سعی کنید کوله‌ای سبک و از جنس پارچه‌ی ریز باف و زبر انتخاب کنید نه چرم. گزینه خوب دیگر کوله پشتی دارای کمربند کمر است که به توزیع یکنواخت وزن در بدن کمک می‌کند.

استفاده از کوله پشتی:

یک راه درست و یک راه غلط وجود دارد. اکثر بچه‌ها اجازه می‌دهند کیف آنها از روی یک شانه آویزان شود، اما با افزایش بار کتاب، این فشار اضافی را بر روی ستون فقرات و شانه ها وارد می‌کند. بندها را به اندازه کافی محکم کنید تا کوله پشتی نزدیک به بدن قرار بگیرد. کوله پشتی باید به طور مساوی در قسمت وسط پشت قرار بگیرد و تا باسن آویزان نشود.

عاقلانه از کوله استفاده کنید:

با کودک خود صحبت کنید و مطمئن شوید که فقط وسایلی را که در آن روز نیاز دارد در کوله حمل ‌کند. مرتباً بسته را تمیز کنید، بنابراین در نهایت کودک شما وزن اضافی تحمل نمی‌کند. با استفاده از تمام محفظه‌های کوله پشتی، وسایل سنگین‌تری مانند کتاب‌های درسی را به مرکز پشت قرار دهید. راه رفتن با کوله سنگین نیز می‌تواند وضعیت کودک را تحت تأثیر قرار دهد. وزن کوله پشتی نباید بیش از ۱۵٪ از وزن بدن کودک باشد؛ آنها هنوز باید قادر به راه رفتن و ایستادن در حالت صحیح باشند، بدون اینکه به جلو خم شوند تا وزن اضافی را جبران کنند.


وضعیت صحیح و مناسب امری ضروری است

وضعیت مناسب وضعیتی است که به نظر ابتدایی می‌رسد، اما به راحتی برای بیشتر افراد به وجود نمی‌آید.

وضعیت صحیح را یاد بگیرید. وضعیت خوب در حالت ایستاده با پشت صاف، شانه‌های مربع شکل، چانه بالا، قفسه سینه بیرون، معده در داخل است. اگر می‌توانید از طریق شانه، مفصل ران، زانو، تا وسط مچ پا یک خط مستقیم از لاله‌ی گوش خود بکشید، یعنی وضعیت مناسبی دارید.

حالت مناسب در طول روز، به ویژه در حالی که:

سر کلاس نشسته‌اید: بچه‌ها باید اطمینان حاصل کنند که کف هر دو پایشان روی زمین قرار دارد و پشت آنها صاف است. گرد کردن ستون فقرات یا خم شدن، مشکلی شایع است وفشار را در ستون فقرات افزایش می‌دهد و منجر به کمردرد می‌شود.
ارسال پیامک، بازی کردن با تبلت: هنگامی که پیامک می‌فرستیم، یا به صفحه‌ی تبلت نگه می‌کنیم، به پایین نگاه می‌کنیم و فشار فوق العاده‌ای را روی ستون فقرات وارد می‌کنیم. به جای پایین نگاه کردن، به کودک خود یاد دهید گوشی موبایل یا تبلت را تا سطح چشم بالا بیاورد. با صرف زمان زیادی برای کار با تلفن همراه، فشار ناشی از گذشت زمان می‌تواند آسیب جدی وارد کند.

کلید فعالیت بدنی

کلید فعالیت بدنی برای جلوگیری از کمردرد در کودکان:

فعال ماندن به کودکان کمک می‌کند تا وزن مناسبی داشته باشند و استرس کمتری را به ستون فقرات وارد کنند.
فعال ماندن به ساخت ماهیچه‌ها، عضوهایی که برای حمایت از ستون فقرات مهم هستند، کمک می‌کند. یک هسته قوی برای صاف نگه داشتن ستون فقرات لازم است.

نشستن به مدت طولانی در کلاس می‌تواند باعث کمردرد شود، بنابراین به کودک خود پیشنهاد کنید که بین کلاس، از تمرینات کششی و تقویت کننده ساده استفاده کند. برخی از موارد سرگرم کننده و سریع شامل حرکت کشش دو دست در چهارچوب در است. در یک چهارچوب در بایستید و دستهای خود را در دو طرف چهارچوب قرار دهید. دست‌ها و بازوها را در سطح شانه نگه دارید، عضلات شکم خود را درگیر کنید و کمرتان را صاف کنید. حالا یک قدم به جلو بروید و قسمت بالاتنه را به جلو متمایل کنید تا در داخل عضلات سینه و شانه خود احساس کشیدگی کنید.

 


دکتر مهدی احمدی

دکتر سمیرا عشاقی

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان

جهت مشاهده صفحه اینستاگرام طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان کلیک کنید.


بیشتر بخوانید :

دیسک کمر چیست ؟

 عوامل ایجاد دیسک کمر

طب سوزنی در آرتروز زانو

تشخیص و درمان انحراف ستون فقرات

درمان درد استخوان دنبالچه

اوزون تراپی زانو چیست؟

درمان مورتون نوروما چگونه است؟

عوارض نشستن طولانی مدت پشت میز

درمان سندروم تونل کارپال

بونیون یا ‌هالوکس والگوس (انحراف شست پا) چیست؟

درمان انحراف شست پا (بونیون یا ‌هالوکس والگوس)

درد استخوان دنبالچه در بارداری و عفونت دنبالچه

کمردرد در کودکان | علل و درمان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top