ورم و درد پشت زانو (کیست بیکر زانو) | علت و علائم

بهترین متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان | ورم و درد پشت زانو (کیست بیکر زانو)

ورم و درد پشت زانو (کیست بیکر زانو)

ورم و درد پشت زانو (کیست بیکر زانو) یک کیست پر از مایع است که موجب برآمدگی و احساس سفتی در پشت زانو می‌شود. درد آن می‌تواند زمانی بدتر شود که شما در حال فعالیت هستید و یا زانوی خود را به طور کامل کشیده و یا خم می‌کنید. ورم پشت زانو، کیست بیکر یا رکبی نیز نامیده می‌شود و معمولاً ناشی از مشکلات مفصل زانو مانند التهاب مفصل (آرتریت) و یا پارگی غضروف زانو است. هر دو عارضه می‌تواند موجب شود که زانوی شما مقدار بیش از حدی مایع تولید کند که این نهایتاً منجر به ورم پشت زانو (کیست بیکر) می‌شود. کیست پشت زانو ممکن است باعث تورم و احساس درد و ناراحتی شما شود، اما درمان کیست بیکر زانو، معمولاً موجب تسکین و رهایی شما از درد می‌شود.

ورم پشت زانو (کیست بیکر یا رکبی) چیست؟

ورم پشت زانو (کیست بیکر) یک کیسه پر از مایع است که به صورت یک توده در پشت زانو ظاهر می‌شود. این زائده، کیست رکبی نیز نامیده می‌شود. در زیر تصویر ورم پشت زانو را مشاهده می‌کنید.

بهترین متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان | ورم و درد پشت زانو (کیست بیکر زانو)

علائم و نشانه‌های ورم پشت زانو (کیست بیکر)

در برخی موارد کیست پشت زانو، بدون درد است و شما ممکن است متوجه آن نشوید. اما علائم کیست بیکر عبارتند از:

احساس خشکی یا سفتی در پشت زانو و گاهی اوقات در پای خود و ناتوانی شما در خم کردن کامل زانو
تورم پشت زانو که ممکن است هنگام ایستادن بدتر شود.
زانو درد بصورت خفیف و در پشت زانو که به قسمت‌ بالای ساق پا می‌رسد.
تجمع مایع در اطراف زانو.
صدا دادن مفصل زانو و یا خمیدگی آن.
قفل شدن مفصل زانو.

گاهی اوقات کیست پشت زانو ممکن است پاره شود و مایع آن به داخل بافت‌های پایینی پا نشت کند. این امر می‌تواند موجب تورم و قرمزی در آن قسمت از پا شود. علایم کیست بیکر برای شما ممکن است هنگام فعالیت کردن و یا ایستادن برای مدت طولانی بدتر شود.

علت‌ها و عوامل ورم پشت زانو (کیست بیکر)

کیست پشت زانو هنگامی تشکیل می‌شود که مایع مفصلی اضافی، با فشار در درون یکی از کیسه‌های کوچک بافت پشت زانو وارد می‌شود. هنگامی که این کیسه‌ با مایع پر شده و برجسته می‌شود، به آن کیست می‌گوییم. مایع اضافی مفصل، معمولاً به دلیل عوارضی مانند روماتیسم مفصلی یا آرتروز که تحریک‌کننده زانو هستند، ایجاد می‌شود.

اما گاهی اوقات زانو بنا به دلایلی، مایع سینوویال را بیش از حد تولید می‌کند. در نتیجه، باعث تجمع مایع در منطقه پشت زانو (بورس رکبی) و ورم پشت زانو (کیست بیکر) می‌شود. این حالت به دلایل زیر اتفاق می‌افتد:

التهاب مفصل زانو که در انواع مختلف آرتریت رخ می‌دهد.
آسیب دیدگی زانو مانند پارگی غضروف.

التهاب مفصل زانو معمولاً با یک بیماری زمینه‌ای ایجاد می‌شود، مانند:

نقرس

دراین بیماری، سطح اسید اوریک خون بسیار بالا می‌رود و باعث تشکیل کریستال‌های اورات در اطراف مفاصل می‌شود. این امر باعث التهاب و درد شدید در هنگام حمله نقرس می‌شود.

هموفیلی

یک بیماری وراثتی است که به معنای اختلال لخته‌شدن خون است و منجر به خونریزی داخلی و آسیب مفصلی می‌شود.

لوپوس

یک بیماری خود-ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن، بیش از حد فعال شده و به بافت سالم بدن حمله می‌کند. این حالت منجر به علائمی مانند التهاب، تورم و آسیب به مفاصل می‌شود.

آرتروز استخوانی

شکلی از التهاب مفاصل (آرتریت) است که با التهاب، فروپاشی و ازبین رفتن احتمالی غضروف در مفاصل ایجاد می‌شود.

پسوریازیس

یک عارضه پوستی است که اشتباهاً توسط سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌شود. سیستم ایمنی موجب تحریک و خشکی پوست و پوسته ریزی آن شده و در نتیجه پوست بدن شروع به تولید سلول‌ با سرعت بسیار زیاد می‌کند. برخی از بیماران ممکن است درد و التهاب مفاصل را نیز تجربه کنند.

آرتریت واکنشی (راکتیو)

یک نوع مزمن از ورم مفاصل همراه با التهاب مفاصل است.

روماتیسم مفصلی

فرم التهابی آرتروز است. در این بیماری، به غشاء سینوویال حمله شده و تورم و درد ایجاد می‌شود.

آرتریت سپتیک

التهاب مفاصل ناشی از یک عفونت باکتریایی است.

صدمه و جراحت

تروما و یا ضربه به زانو (مانند پارگی غضروف) می‌تواند علت ورم پشت زانو (کیست بیکر) باشد . ورم پشت زانو در میان ورزشکاران شایع است.

عوارض ناشی از ورم پشت زانو (کیست بیکر)

به ندرت، کیست بیکر پاره شده و مایع سینوویال به منطقه ساق پا نشت می‌کند، که این امر می‌تواند باعث:

درد شدید زانو
تورم ساق پا
گاهی اوقات، قرمزی ساق پا و یا احساس حرکت مایع در ساق پا
این علائم و نشانه‌ها، شباهت بسیاری با علائم لختگی خون در رگ پا دارد. اگر دچار تورم و قرمزی ساق پا هستید، به ارزیابی فوری پزشکی جهت تشخیص کیست بیکر و یا علت جدی‌تر برای علائم خود نیاز دارید.

درمان درد استخوان دنبالچه

اوزون تراپی زانو چیست؟

درمان مورتون نوروما چگونه است؟

درمان آرتریت روماتوئید زانو

درمان انحراف شست پا (بونیون یا ‌هالوکس والگوس)

تشخیص و درمان سوزش دست و پا (پارستزی)

کمردرد در کودکان | علل و درمان