فوت دراپ (افتادگی پا)

فوت دراپ | متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان

فوت دراپ چیست؟

به عدم توانایی در خم کردن مچ پا و بالا آوردن پا به صورت اختیاری در هنگام راه رفتن فوت دراپ گفته می شود.افتادگی پا یک نوع اختلال در راه رفتن است.که در آن پنجهٔ پا به دلایل مخلتفی در هنگام راه رفتن افتادگی پیدا می‌کند.در این مطلب از سایت متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان قصد داریم فوت دراپ یا همان افتادگی پا را بررسی کنیم.

این دلایل عبارت اند از ضعف، تحریک یا آسیب عصب فیبالی مشترک، از جمله عصب سیاتیک، یا فلج ماهیچه‌های بخش قدامی پایین پا. این اختلال معمولاً به خودی خود یک بیماری جداگانه محسوب نمی‌شود و علامت مشکلی بزرگ‌تر است. افتادگی پا با عدم توانایی یا اختلال در توانایی بلند کردن انگشتان پا یا خم کردن مچ به داخل (دورسی‌فلکشن) مشخص می‌شود.


برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر مهدی احمدی و سمیرا عشاقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان کلیک کنید.


افتادگی پا ممکن است بسته به میزان ضعف یا فلج ماهیچه موقتی یا دائمی باشد. این اختلال می‌تواند در یک یا هر دو پا رخ دهد. هنگام راه رفتن پایی که از زمین بلند شده کمی در زانو خم شده تا مانع از کشیده شدن پا بر روی زمین شود.

فوت دراپ باعث تغییر الگوی راه رفتن می گردد.به گونه ای که بیمار برای جلوگیری از گیرکردن انگشتان پا به زمین و زمین خوردن، در فاز گام برداشتن زانوی خود را بیش ازحد بالابرده و در فاز گام نهادن، پا را به زمین می کوبد.
بیمارانی که قادر به بالا آوردن زانو نیستند.برای خنثی کردن اثر فوت دراپ یا به صورت دایره وار قدم برمی دارند.و یا از لگن برای بالا بردن کل پا استفاده می کنند.

علل افتادگی پا (فوت دراپ) چیست؟

  •  اختلالات عضله یا عصب: انواع مختلف دیستروفی عضلانی که نوعی بیماری ارثی است. باعث ضعف پیشرونده عضلانی می شود.
  •  اختلالاتی مانند فلج اطفال و یا بیماری شارکو ماری توث
  •  آسیب عصب : شایع ترین علت فوت دراپ آسیب و فشار بر روی عصب هایی است که عضلات درگیر در بلند کردن پا را کنترل می کند.
  •  اختلالات مغز و نخاع: اختلالاتی که نخاع و مغز را تحت تاثیر قرار می دهند.مانند مالتیپل اسکلروزیس یا همان ام اس(MS)، سکته مغزی، ضربه مغزی(TBI)، فلج مغزی(CP) و..

فوت دراپ | متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان

فوت دراپ | متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان


بیشتر بدانید:

سندرم درد پاتلوفمورال

درمان سندروم پاتلوفمورال

نقش کفش و کفی طبی در بهبود درد زانو

فوت دراپ (افتادگی پا)
Scroll to top