علائم خار پاشنه

طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان | علائم خار پاشنه

اشایی با علائم خار پاشنه

بسیاری از افراد ممکن است به خار پاشنه دچار باشند اما هیچ وقت متوجه آن نشوند چرا که هیچ علائمی‌در آن‌ها بروز نمی‌کند. اما در اغلب موارد، شخص به پاشنه‌درد دچار می‌شود و این درد تنها به وجود زائده‌ی استخوانی مربوط نمی‌شود، بلکه معمولا التهاب و کشیدگی فاسیت‌پلانتار در کف پا است که موجب بروز درد پاشنه می‌شود. البته ممکن است در ابتدای روند شکل‌گیری خار استخوانی، مغز استخوان تا حدودی متورم شود و این مسئله موجب احساس درد در پاشنه پا شود، اما با تکمیل روند شکل‌گیری زائده استخوانی، این حالت برطرف می‌شود. بنابراین علائم ناشی از خار پاشنه پا درواقع همان علائم التهاب فاسیت‌پلانتار در کف پا هستند و این پاسخ به سوالی است که اغلب بیماران از ما می پرسند: از کجا بفهمیم خار پاشنه داریم ؟ علائم خار پاشنه چیست؟

• احساس درد شدید در هنگام برداشتن اولین قدم‌ها در صبح و بعد از بیدار شدن از خواب
  • احساس درد و خشکی در کف پا هنگام برداشتن اولین قدم‌ها بعد از نشستن به مدت طولانی
  • احساس درد در پاشنه پا که در طول روز کم‌کم شدیدتر می‌شود
  • احساس کوفتگی یا درد مبهم در پاشنه پا
  • احساس خستگی شدید در پاها در پایان روز
  • احساس درد در زیر پاشنه‌ی  پا، هنگام راه  رفتن روی سطوح سخت

از کجا بفهمیم خار پاشنه داریم

اگر صبح که از خواب بلند می شوید چند قدم اول شما دردناک است و بعد کم کم درد کم می شود و خصوصا در یک پاشنه علایم دارید احتمال خار پاشنه در شما بیشتر است.

تفاوت بین التهاب فاسیت‌پلانتار و خار پاشنه چیست؟

پلانتار فاسیتیس درواقع به معنای التهاب نوار فاسیت‌پلانتار در کف پا می‌باشد (نوار فاسیت‌پلانتار، یک نوارضخیم و محکم است که در کف پا قرار دارد و از پاشنه‌ی  پا تا نوک انگشتان کشیده شده است). اما خار پاشنه، به زائده‌ی  استخوانی گفته می‌شود که در محل اتصال فاسیت‌پلانتار به استخوان پاشنه، شکل می‌گیرد. خار پاشنه پا در واقع بر اثر مزمن شدن التهاب فاسیت‌پلانتار شکل می‌گیرد.

طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان

درمان دیسک کمر با ورزش