درمان قطعی سیاتیک و ورزشهای مفید

درمان قطعی سیاتیک و ورزشهای مفید | متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان

عصب سیاتیک

عصب سیاتیک  از جمله بزرگترین و طولانی ترین عصب ها در بین اعصاب  بدن می باشد  که در عین حال درگیری ان  می تواند برای بیماربسیار درد سرساز هم باشد. درد سیاتک به دلیل محدودیت حرکتی یکی از شایع ترین علل ناتوانی و درد در دنیا می باشد.

عصب سیاتیک در اکثر مواقع در نتیجه فتق دیسک کمر یا جا به جا شدن دیسک از محل صحیح آن ایجاد می شود و در اینگونه مواقع معمولاً دیسک به ریشه های اعصابی که متصل به عصب سیاتیک است، فشار وارد می کنند

هنگامی که عصب تحت فشار قرار می گیرد، عملکرد عادی آن دچار اختلال شده و این شرایط ایجاد ضعف در عضلات، بی حسی  ، ضعف ساق پا یا احساس سوزش کف پا و کمر را به همراه دارد. گاهی اوقات این علائم با درد، اضطراب و تشویش همراه است که برای درمان ضعف ساق پا و سوزش کف پا باید به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان مراجعه نمود.

درد رگ سیاتیک می تواند بسیار شدید باشد. این درد ممکن است در زمان ایستادن، نشستن یا دراز کشیدن نیز احساس شود. خوشبختانه، درد سیاتیک معمولاً به خوبی به روش های غیر جراحی واکنش نشان داده و درمان می شود. در صورتی که این مشکل به موقع تشخیص داده شده و درمان شود، علائم بیماری معمولاً در طول چند ماه پس از شروع درمان عصب سیاتیک از بین می رود.

علائم درد سیاتیک کمر و پا

اگر بیمار ۸۰ درصد درد پا و کمی درد کمر داشته باشد، در همان ابتدا، اولین حدس ما درد سیاتیک است.

در قسمت زانو احساس ضعف می‌کنید:

اگر در یکی از زانوها احساس ضعفی کنید که در سراسر پا هم کشیده می‌شود، می‌توان ادعا کرد که یکی از علائم سیاتیک را دارید. عصب سیاتیکی، طولانی‌ترین عصب نخاعی بدن است که از پایین‌ترین مهره‌ی ستون فقرات به پاها کشیده شده است.

نمی‌دانید درد ناشی از سندروم پیرفورمیس است یا از علائم سیاتیک:

سندرم پیریفورمیس علائمی دقیقا شبیه به نشانه‌های سیاتیک دارد: درد، سوزن‌سوزن شدن و بی‌حسی که از باسن شروع می‌شود و پا را نیز درگیر می‌کند. اما در این سندرم، ماهیچه‌ی پیریفورمیس (که در نزدیکی بخش فوقانی مفصل ران قرار دارد) به جای مهره‌ی کمر، با فشار بر عصب حساس، باعث مشکل و درد می‌شود

نمی‌توانید بگویید دقیقا کدام نقطه از بدن‌تان درد می‌کند:

اگر با فشار دادن بتوانید احساس درد را تحریک کنید (البته نه فشار ملایم، فشاری برابر با ۲ تا ۴ کیلو)، درد شما به احتمال زیاد عضلانی است که در اثر کوتاه و سفت شدن ماهیچه ایجاد می‌شود.

اگر عضله‌ای در چنین موقعیتی قرار بگیرد، ضخیم‌تر می‌شود و مواد مغذی و خونی را که به آن نیاز دارد، دریافت نمی‌کند.

پس زمانی که بر این عضلات سفت‌شده، فشار وارد می‌کنید (مخصوصا برآمدگی کوچک و حساس در مرکز)، آنها درد را به سراسر بدن ارسال می‌کنند».

علت درد عصب سیاتیک

درد رگ سیاتیک بر اثر شرایطی ایجاد میشود که روی ستون مهره ها و عصب هایی که از مفصل کمر عبور کرده است، تاثیر میگذارد.

شرایط رایجی که باعث بروز درد می شود:

• بیرون زدگی دیسک
  • تنگی کانال نخاعی ستون مهره ها
  • سندروم پیریفورمیس
  • اسپوندیلوزیس(تغییرات استخوانی که باعث فشار به عصب می شود)

درمان قطعی سیاتیک و ورزشهای مفید پ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان

تشخیص سیاتیک

عکس برداری اشعه ایکس از ستون مهره ها:

عکس برداری اشعه ایکس نمی تواند، آسیب دیدگی عصب سیاتیک را نشان دهد اما می تواند، نشان دهنده اختلالات دیگری مانند بیرون زدگی دیسک یا آسیب دیدگی های دیگرعصب و رگ باشد.

ام آر آی:

این نوع عکس برداری با استفاده از امواج مغناطیسی و امواج رادیویی تصاویر جزئی از مفصل کمر را نشان می دهد.

توموگرافی سی تی اسکن:

سی تی اسکن نوعی عکس برداری است که از امواج رادیویی برای نشان دادن تصاویر جزئی از بدن استفاده میکند.

درمان درد سیاتیک

طب سوزنی:

طب سوزنی برای تسکین دردهای عضلانی بسیار مفید است.

ماساژ:

ماساژ دادن نیز به دلیل تقویت گردش خون در درمان سیاتیک موثر است،

کمپرس سرد و گرم:

کمپرس سرد موجب بی‌حس شدن درد و کاهش ورم می‌شود و کمپرس گرم موجب شل شدن عضله می‌گردد

ورزش:

حرکت کششی “زانو به شکم” می‌تواند برای تقویت  عضلات ناحیه شکم و کمر بسیار مناسب باشد.

حرکت دادن ستون فقرات:

شایع‌ترین کاری که در کایروپرکتیک انجام می‌شود، درمان درد کمر و گردن با مانیپولاسیون (حرکت دادن) ستون فقرات است.

جهت مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر مهدی احمدی و سمیرا عشاقی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان کلیک کنید.

درمان قطعی سیاتیک و ورزشهای مفید