متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان | سردرد میگرنی

سردرد میگرنی

میگرن واژه ای که امروزه بسیار شایع در مورد بسیاری از سردرد ها به کار می رود و امروزه اینجانب تعداد بسیار زیادی از بیماران را می بینم که با تشخیص میگرن داروهای بسیار زیادی مانند داروهای آرام بخش و داروهای خواب آور , و یا دارو های ضد تشنج استفاده می کنند. سردرد میگرنی از جمله سردردهایی است که تعداد بالایی از افراد از آن رنج می برند.

علائم سردرد میگرنی

سردردهای میگرنی به آن دسته از سردردهایی اطلاق می شود که در خود حمله های پی در پی سردردهای شدید را دارد. در این دسته سردرد، احساس دردهای تپنده و ضربانی در سر بوجود می آید و معمولا تنها در یک سمت سر بوجود می آید.

گاهی این سردردها با تهوع و استفراغ همرا است و در فرد مبتلا حساسیت به نور و صدا بسیار افزایش می یابد. طول دوره این بیماری بین 4 ساعت تا سه روز به طول می انجامد و اغلب بسیار آزار دهنده است. سردردهای میگرنی در زنان شیوع بیشتری دارد تا جایی که می توان نسبت آنرا حتی سه برابر نیز دانست.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان | سردرد میگرنی

کارکرد طب سوزنی در درمان میگرن

در سالهای اخیر اثرات طب سوزنی بر درمان سردرد های میگرنی به اثبات رسیده است. طب سوزنی، درمانی بدون خطر و بدون عوارض است که هیچگونه عارضه جانبی و هیچ مورد مضری برای بیمار ندارد.
از نظرگاه علمی نیز ثابت شده است که طب سوزنی با تحریک اعصاب برخی عضلات و بافتها، ترشح آندورفین را ایجاد می کند و باعث ایجاد تغییراتی در فرایند ایجاد درد در مغز و نخاع می گردد. علاوه بر آن طب سوزنی با تغییراتی در سیستم ایمنی بدن، ترشح فاکتورهای تنظیم کننده را تقویت می نماید و در نتیجه آن التهابات در بدن کاهش می یابد.

همچنین طب سوزنی بر میزان سروتوئین مغز نیز تأثیر گذاشته و این امر باعث کاهش شروع سردردهای میگرنی می شود. تاثیرات طب سوزنی در کاهش سردردهای گردنی به قدری رضایت بخش می باشد که امروزه در کلینیک به بسیاری از بیماران برخورد می کنیم که بعد از سال ها و بعد از انجام جلسات طب سوزنی و توانبخشی داروهای خود را قطع کرده و سردردهای بسیار کمتری را در طول سال ها تجربه می کنند.

البته نباید از این نکته غافل شد که هرچند تعداد زیادی از این نوع سردردها منشا عضلانی و گردنی و به نوعی اسپاستیک عروقی دارند ( و عمده این بیماران به طب سوزنی جواب بسیار عالی می دهند) ولی همواره یادمان باشد گاهی تومورهای سر , افزایش فشار مایع داخل نخاعی و حتی بعضی از عفونت ها و بیماری های شدید عروقی هم ممکن است تظاهر اولیشان سردرد باشد و حتما باید توسط پزشک متخصص این انواع سردرد معاینه و رد شوند.

طب سوزنی برای میگرن

درمان رگ به رگ شدن مچ دست