روشهای درمان ضعف پا

روشهای درمان ضعف پا | متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان

بررسی روشهای درمان ضعف پا

درمان ضعف پا با توجه به علت آن انجام می‌شود که این درمان شامل موارد زیر است:

درمان دیسک بیرون زده

برای اکثر بیماران، دیسک کمر بیرون زده به آرامی پس از گذشت چندین روز الی چند هفته بهبود می‌یابد. به طور معمول، اکثر بیماران ۳ تا ۴ ماه بعد دیگر علائمی ندارند. با این حال، بعضی از بیماران اندکی درد را در طی دوره نقاهت خود تجربه می‌کنند.

درمان‌های غیر جراحی
درمان اولیه برای دیسک کمر معمولا در روش‌های غیر جراحی است. این درمان‌ها بر تسکین درد تمرکز دارند. درمان غیر جراحی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

استراحت

یک تا دو روز استراحت در رختخواب معمولا به کاهش درد کمر کمک می‌کند. با این حال، پا را برای مدت طولانی بالا نگذارید. هنگامی که فعالیت خود را از سر می‌گیرید، سعی کنید موارد زیر را انجام دهید:

• در طول روز به خود استراحت دهید، و از نشستن مدت طولانی اجتناب کنید.
  • تمام فعالیت‌های بدنی خود را آهسته نموده و کنترل کنید، به ویژه خم شدن و بلند کردن اشیاء.
  • فعالیت‌های روزانه خود را برای جلوگیری از حرکاتی که می‌تواند باعث افزایش درد شوند، تغییر دهید.
  • مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs). داروهایی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن می‌تواند به کاهش درد کمک کند.

تزریق استروئید اپیدورال

تزریق یک داروی کورتیزون به فضای اطراف عصب می‌تواند با کاهش التهاب، تسکین کوتاه مدت درد را فراهم کند. شواهد خوبی وجود دارد که تزریق اپیدورال به راحتی می‌تواند درد را در بسیاری از بیماران که ۶ هفته یا بیشتر از دیگر درمان‌های غیر جراحی نتیجه‌ای نگرفته‌اند، کاهش دهد.

درمان با استفاده از عمل جراحی

فقط درصد کوچکی از بیماران مبتلا به فتق دیسک کمر نیاز به عمل جراحی دارند. جراحی ستون فقرات معمولا پس از طی یک دوره درمان‌های غیر جراحی، که در رفع درد اثر بخش نبوده‌اند و یا برای بیمارانی که علائم زیر را تجربه می‌کنند، به کار برده می‌شود: ضعف عضلانی، دشواری در راه رفتن و از دست دادن کنترل مثانه در دفع ادرار یا مدفوع.

روشهای درمان ضعف پا | متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان

میکرو دیسککتومی

رایج‌ترین روش برای درمان یک فتق دیسک، میکرو دیسککتومی است. این عمل از طریق ایجاد یک برش کوچک در سطح فتق دیسک انجام می‌شود و اغلب شامل استفاده از میکروسکوپ می‌شود. بخشی از دیسک که بر عصب ستون فقرات فشار می‌آورد برداشته می‌شود. اگر فتق دیسک در بیش از یک ناحیه وجود داشته باشد، ممکن است که یک عمل بزرگتر لازم باشد.

توانبخشی

پزشک یا متخصص فیزیوتراپیست می‌تواند یک برنامه پیاده روی ساده (مانند ۳۰ دقیقه پیاده روی روزانه)، همراه با تمرینات خاصی برای کمک به بازگرداندن قدرت و انعطاف پذیری کمر و پاها، توصیه کند. برای کاهش خطر ابتلای مجدد به فتق دیسک، ممکن است خم شدن، بلند کردن اشیاء و چرخیدن، تا چند هفته اول بعد از عمل ممنوع شود.

فیزیوتراپی برای رفع ضعف پا

تمرینات منظم با یا بدون تجهیزات برای ساخت و تقویت عضلات تحت نظر فیزیوتراپیست انجام می‌شود. برای تقویت عضلات، فیزیوتراپی معمولی نیز ممکن است توسط درمان‌های فیزیکی تکمیل شود.

درمان با الکتروتراپی

عضلات در برخی از زمان‌ها، به عنوان مثال در برخی از بیماری‌ها، پس از حادثه تصادف یا بی‌تحرکی، غیرفعال هستند. تاخیر در بهبودی این موارد می‌تواند متوقف شود و عضلات با پالس‌های الکتریکی القا شده تقویت شوند. استقامت، جریان خون و تحرک نیز بهبود می‌یابد. سیگنال‌های الکتریکی باعث تقویت عضلات می‌شوند و موجب می‌شود که آنها دوباره فعال شوند. سیگنال‌های الکتریکی از طریق الکترودهای متصل به پوست باعث انقباض ماهیچه‌ها می‌شود. و در نتیجه از کاهش قدرت ماهیچه در هنگام بی تحرکی (به عنوان مثال پس از عمل) و عدم تعادل ماهیچه اجتناب شود.

پیشگیری و درمان آتروفی عضلانی با تحریک الکتریکی می‌تواند از آسیب‌های ثانویه ارتوپدی جلوگیری کرده و باعث کوتاه شدن دوره درمان شود. کارایی الکتروتراپی در مطالعات متعددی ثابت شده است. الکتروتراپی باید به طور مرتب استفاده شود. برنامه آن برای استفاده در منزل بسیار آسان و ایده آل است. بیماران می‌توانند بر اساس تجویز متخصص، از بعضی دستگاه‌های الکتروتراپی خانگی استفاده کنند.

صفحه اینستاگرام متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان

بیشتر بدانید: