درمان صدای تق تق در زانو

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان | درمان صدای تق تق در زانو

تسکین و درمان صدای تق تق در زانو

درمان صدای تق تق در زانو : تا زمانی که درد زیادی ندارید و هنوز از زانوی خود استفاده می‌کنید، در حالی که با یک متخصص پزشکی تماس می‌گیرید، درمان در خانه را می‌توانید آغاز کنید. به احتمال زیاد برای جلوگیری از عوارض بعدی مجبورید برای آسیب خود مشاوره و پیگیری کنید.

درمان‌های خانگی

در حالی که از زانوی آسیب دیده در خانه مراقبت می‌کنید، می‌توانید موارد زیر را امتحان کنید تا امیدوار باشید در آینده تسکین پیدا می‌کنید یا از آسیب دیدگی در آینده جلوگیری می‌کنید.

استراحت، یخ، فشرده سازی و بالا نگه داشتن (RICE): هنگامی که آسیب دیدگی برای اولین بار اتفاق افتاد، می‌توانید زانو را استراحت دهید، زانو را یخ کنید، زانو را با باند فشرده کنید و آن را بالا نگه دارید. به مدت ۲۰ دقیقه ناحیه را با یخ سرد کنید و سپس استراحت دهید. همچنین می‌توانید از مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن (Motrin / Advil) یا سایر داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدیا ستفاده کنید.

ایجاد قدرت: همیشه باید قبل از ورزش کشش انجام دهید و گرم کنید. سعی کنید تا جایی که ممکن است پاها را برای آمادگی در ورزش تقویت کنید، زیرا عضلات قوی به محافظت و حمایت از ساختار اسکلتی کمک می‌کنند. همچنین باید تکنیک‌های مناسب دویدن، پرش و فرود را بیاموزید.
از تجهیزات ورزشی صحیح استفاده کنید. شما باید کفش مناسب و حمایتی بپوشید و تا جایی که واقعا ضروری نباشد از کفش گل میخ‌دار استفاده نکنید. از تنظیم صحیح وسایل ورزشی مانند اسکی یا اسکیت اطمینان حاصل کنید.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان | درمان صدای تق تق در زانو

درمان‌های پزشکی

برای موارد زیر باید هرچه زودتر با پزشک صحبت کنید.

یک آسیب دیدگی نسبتاً شدید
مراجعه برای فیزیوتراپی
بحث جراحی
زمانی که صدای تق تق در زانو اضطراری است

اگر درد شدیدی دارید و به هیچ وجه نمی توانید زانوی آسیب دیده را حرکت دهید، سریعاً برای درمان به اورژانس مراجعه کیند یا با ۱۱۵ تماس بگیرید.

سوالات متداول درمورد تق تق در زانو

آیا صدای تق تق در زانو ناشی از شکستگی است؟

نه. استخوان شکسته باعث ایجاد چنین صدایی نمی‌شود. صدای تق تق بلندی که همراه با درد فوری است، در اثر پارگی در یکی از چهار رباط اصلی حمایت کننده از زانو یا در اثر پارگی در غضروف محافظ دو طرف زانو ایجاد می‌شود.

آیا صدای تق تق دردناک در زانو نشانه آسیب دائمی است؟

نه همیشه. برخی از پارگی‌های رباط‌ها و یا غضروف ها کاملاً شدید است، هم به جراحی نیاز دارد و هم به مدت طولانی توانبخشی نیاز دارد و ممکن است هرگز به طور کامل بهبود نیابد. با این حال، آسیب‌های جدی کمتر، به ویژه در افراد زیر ۴۰ سال، با مراقبت‌های حمایتی خوب و فیزیوتراپی قابل درمان هستند و در نهایت می‌توانید فعالیت‌های قبلی خود را از سر بگیرید.

آیا صدا تق تق در زانو همیشه ناشی از ورزش یا تمرین سنگین است؟

درست است که صدای تق تق دردناک در زانو معمولاً در هنگام ورزش اتفاق می‌افتد، اما در برخی موارد، یک قطعه غضروف می‌تواند شکسته شود یا یک رباط با ورزش‌های ملایم مانند بلند کردن جعبه‌ها یا بالا رفتن از پله‌ها دچار پیچ خوردگی شود. این اتفاق معمولاً برای افراد مسن رخ می‌دهد، خصوصاً افراد دارای اضافه وزن یا در غیر این صورت در شرایط بدنی نامناسب.

آیا صدای تق تق در زانو در کودک جدی است؟

اگر درد وجود دارد، این یک آسیب است که نیاز به درمان فوری در افراد زیر ۱۸ سال دارد. دلیل این امر این است که صفحات رشد استخوان‌های بلند هنوز در یک فرد جوان رشد می‌کند. این صفحات دقیقاً در بالا و پایین زانو قرار دارند و اگر صدمه ببینند، استخوان‌های بلند ممکن است ناهموار رشد کنند.

طب سوزنی برای میگرن

درمان رگ به رگ شدن مچ دست