درمان درد ناشی از نقاط ماشه ای

درمان درد ناشی از نقاط ماشه ای | متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان

درمان بیماران دچار درد ناشی از نقاط ماشه ای

معاینه بیماران با نقاط ماشه ای

پزشک در هنگام معاینه، عضلات بیمار را لمس می کند. در اغلب موارد در هنگام لمس عضلات، نقاطی دردناک با قوام سفت تر از عضلات اطراف وجود دارند. تشخیص نقاط ماشه ای براساس ایجاد دردی مشابه با دردهای قبلی بیمار در هنگام لمس و هم چنین بر اساس مشاهده و یا لمس پرش عضلانی (Twitch response) می باشد. از دیگر علایم بیماران ، انتشار درد به سایر نقاط در هنگام لمس می باشد. در شکل زیر نقاط ماشه ای در عضلات مختلف و هم چنین مسیر انتشار درد نشان داده شده است.

تشخیص نقاط ماشه ای به صورت بالینی بر اساس شرح حال بیمار و انجام معاینه فیزیکی کامل توسط پزشک بوده و نیاز به انجام روش های تصویربرداری و آزمایشگاهی روتین ندارد. با این حال در برخی مقالات از روش هایی مانند سونوگرافی، الکترومیوگرافی و بیوپسی عضلانی استفاده شده است.

اهداف درمانی در بیماران با نقاط ماشه ای شامل موارد زیر می باشد:

• بهبود گردش خون در ناحیه دردناک
  • کشش گره های عضلانی
  • آزادسازی غشای پیرامون عضله (فاشیا)

اولین قدم در درمان بیماران با نقاط ماشه ای، حذف و یا تعدیل علل زمینه ای آسیب و فشار بر روی عضلات می باشد. درمان های دارویی در بیماران با درد مزمن عضلات شامل داروهای شل کننده عضلانی و مسکن ها می باشند. دارو های ضد افسردگی و داروهای ضدالتهاب غیراستروییدی (NSAIDs) نیز به منظور درمان علایم بیماران تجویز می شوند.

علل ایجاد نقاط ماشه ای یا تریگر پوینت | متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان
روش های درمانی غیردارویی موثر در نقاط ماشه ای شامل موارد زیر می باشند:
  • طب سوزنی
  • روش های درمانی دستی (منوال تراپی)
  • ماساژ
  • درای نیدلینگ
  • مدالیته های فیزیوتراپی مانند اولتراسوند ، تنس (TENS) و یا دیاترمی
  • گرما درمانی یا سرما درمانی
  • تکنیک ها و ورزش های کششی عضلات
  • تزریق موضعی داروهایی مانند کورتیکواسترویید، سالین و یا داروهای بی حسی داخل نقاط ماشه ای

پزشک متخصص با توجه به شرایط هر بیمار، ممکن است یک یا تعداد بیشتری از این روش ها را تجویز کرده و یا از ترکیب روش های درمانی دارویی و غیردارویی استفاده نماید. در مواردی که نقاط ماشه ای به صورت حاد بوده و تغییرات پاتولوژیک ثانویه ایجاد نشده باشند، استفاده از روش های درمانی دستی و فیزیوتراپی در اغلب موارد موثر می باشند. درمان های دستی در مواردی استفاده می شوند که بیمار دچار ترس زیاد از تزریق داخل عضلات بوده و یا نقاط ماشه ای در قسمتی از عضلات می باشند که به راحتی قابل تزریق نمی باشند (مانند عضله ایلیاکوس یا پسواس).

احتمال نیاز به استفاده از سایر روش های درمانی در کنار روش های درمانی دستی بیشتر بوده و هم چنین در مقایسه با روش های تزریق داخل نقاط ماشه ای، شروع پاسخ به درمان دیرتر می باشد. تزریق داخل نقاط ماشه ای اغلب جهت بیماران علامتدار با نقاط ماشه ای فعال می باشد که در صورت فشار بر روی نقاط ، پرش عضلانی و یا دردهای ارجاعی ایجاد می گردند.

تزریق های داخل نقاط ماشه ای در موارد زیر ممنوع می باشند:
  • مصرف داروهای ضد انعقاد و یا سابقه بیماری های خونریزی دهنده
  • وجود عفونت موضعی و یا سیستمیک