درمان خارپاشنه

طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان | درمان خارپاشنه

روش های درمانی خارپاشنه

هدف از برنامه‌ی درمانی، کاهش التهاب بافت نرمی ‌است که به پاشنه پا متصل است، تا بدین ترتیب بتوان عملکرد و همچنین وضعیت پا را به حالت عادی بازگرداند. برنامه‌ی درمانی هر بیمار با توجه به وضعیت و شرایط او متفاوت است، و شامل ترکیبی از تعدادی از روش‌های درمان خارپاشنه است که در ادامه ذکر شده اند:

استراحت نسبی و اجتناب از انجام فعالیت‌های پر فشار و انجام ماساژ با یخ، سه بار در روز، برای کاهش التهاب.

بستن پا با چسب‌های ورزشی مخصوص یا همان Taping ، که به کاهش فشار وارده بر فاسیت‌پلانتار کمک می‌کند و بنابراین موجب تسکین درد می‌شود.

کفی طبی و کفش طبی برای درمان خارپاشنه :

جز لاینفک درمان خار پاشنه کفی طبی است که  موجب قرار گرفتن کف پا در وضعیت بهتری شده و از فشار وارده به فاسیت‌پلانتار می‌کاهند. تحقیقات نشان داده‌اند در مواردی که درد پاشنه بر اثر مشکلات بیومکانیکی ایجاد شده است، موثرترین روش درمانی استفاده از کفی‌های طبی است که به طور سفارشی ساخته می‌شوند. این کفی‌ها با استفاده از اسکن سه‌بعدی که از پا گرفته می‌شود، تهیه می‌شوند و برای کاهش فشار وارده بر کف پا و بازیابی راستای صحیح پا و در نتیجه عملکرد طبیعی مفاصل، تجویز می‌شوند.

شاک ویو تراپی

شاک ویو درمانی فناوری است که به بهترین شکل در افراد دارای خارهای استخوانی مزمن اثر بخش است.
شاک ویو تراپی با تحریک  تولید فیبروبلاست و تنوسیت به فرایند خود درمانی بدن سرعت می‌بخشد
و با تهییج زیاد عصب‌ها درد خار پاشنه را کاهش می‌دهد.
درمان شاک ویو غیرتهاجمی است و نیاز به انجام عمل جراحی ندارد.
به دلیل ریسک پایین، این روش قبل از جراحی‌های تهاجمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ورزش برای خار پاشنه

کشش کف پا و عضلات ساق پا برای کاهشدرد پاشنه و بهبود عملکرد پا و کاهش فشار وارده با فاسیت‌پلانتار بسیار ضروری است.
افزایش قدرت عضلانی پا نیز موجب می‌شود که فشار کمتری به فاسیت‌پلانتار وارد شود.

درمان‌دستی و جااندازی مفاصل مچ پا در درمان خار پاشنه

انجام این درمان‌ها در کنار ورزش‌های کششی می‌تواند به افزایش انعطاف‌پذیری عضلات کمک کند.

طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان | درمان خارپاشنه

ماساژ خار پاشنه

ماساژدرمانی می‌تواند به عنوان یک شیوه درمانی مکمل، مفید باشد.
ماساژ بهتر است با روغن بادام تلخ و روغن نارگیل و بلافاصله بعد و قبل از کشش باشد .
ماساژ باید به گونه ای باشد که گویی قصد کندن یک بافت سفت زیر دستتان را دارید .

طب سوزنی در درمان خار پاشنه  یا درای‌نیدلینگ (سوزن خشک)

در نقاط ماشه‌ای یا تریگرپوینت در عضلات پایین پا و کف پا می‌تواند در کاهش درد و بهبود عملکرد پا موثر باشد. استفاده از طب سوزنی با روش های تن و تانگ و با شیوه های چینی موجب درمان و کاهش درد خار پاشنه در تعداد زیادی از بیماران خار پاشنه می شود .
همچنین استفاده از میکروسیستم ankle  هم کمک بسیار زیادی در جواب دهی این روش داشته است.

داروها برای درمان خار پاشنه

داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی مانند ایبوبروفن می‌تواند به کنترل درد کمک کند. شما در صورتی می‌توانید از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی استفاده کنید که، به بیماری یا شرایط خاصی که موجب منع مصرف این دارو‌ها می‌شود، دچار نباشید. بنابراین هر چند این داروها به صورت غیر تجویزی نیز قابل تهیه می‌باشند،  اما بهتر است در مورد مصرف این دارو‌ها محتاط باشید و قبل از مصرف آن‌ها حتما راهنمای دارو را مطالعه کرده و دوز مناسبی را مصرف کنید.

توجه داشته باشید که ممکن است این داروها با داروهای دیگری که مصرف می‌کنید، تداخل دارویی داشته باشند و موجب بروز مشکلات بسیار جدی برای شما شوند. این داروها می‌توانند کمک کنند که در حین روند بهبودی التهاب فاسیت‌پلانتار، شما درد کمتری داشته باشید. در صورتی که به نظر می‌رسد مصرف این دارو تاثیری در تسکین درد شما ندارد مصرف آن‌ها را متوقف کنید. در صورتی که به بیماری خاصی مبتلا هستید، باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید یا قبلا از داروی ضدالتهاب غیر استروئیدی استفاده کرده‌اید و نتیجه نگرفتید، می‌توانید این موضوع را با پزشک خود درمیان بگذارید تا داروی جایگزین مناسبی را برای درمان خار پاشنه شما تجویز کند.

ورزش برای خار پاشنه:

عضلات ساق پا و تاندون آشیل را حتما کشش بدهید.
انجام حرکات کششی قبل و بعد از جلسات تمرینی از اهمیت زیادی برخوردار است.
توصیه ما این است که در ابتدای تمرین خود، اول کمی ‌بدن خود را گرم کنید و سپس حرکات کششی را انجام دهید.

تزریق برای خار پاشنه دو نوع است

1) تزریق کورتن برای درمان خار پاشنه:
ممکن است برای کاهش التهاب  ودرد ناشی از آن، تزریق کورتیزون در محل آسیب‌دیدگی تجویز شود.
کورتیزون یک ماده‌ی  استروئیدی است که عملکرد هورمون‌هایی را شبیه‌سازی می‌کند که به طور طبیعی موجب کاهش درد خار پاشنه می‌شوند.

2) اوزون درمانی خار پاشنه :
با کمک تزریق گاز ازن در ناحیه پاشنه هم می توان التهاب و در نتیجه درد خار پاشنه را  کم کرد و هم فرایندهای ترمیمی برای درمان خار پاشنه را با کمک یک سیستم طبیعی و سالم فعال و تقویت کرد. بسیاری از بیمارانی که از درمان های خار پاشنه خسته شده اند و همچنان درد دارند با کمک ازن درمانی پاشنه می توانند بهبود قابل توجهی در درد پاشنه خود پیدا کنند.

درمان جدید درد پاشنه با پلاسما وان

هم به عنوان یکی از جدیدترین درمان های کاهش التهاب و ترمیم با مکانیسم یونتوفورزیس و تولید ازن زیر جلدی و بدون ایجاد تزریق رضایت شگرفی را در کنار سایر درمان ها به عنوان جدیدترین درمان خار پاشنه به خود اختصاص داده است .

تکارتراپی برای درمان خارپاشنه:

یکی از تکنیک های مناسب برای کاهش چسبندگی در خار پاشنه استفاده از امواج ردیوفرکوانسی و تکار درمانی با پروتکل های خاص غیر گرمایی است .
استفاده از تکار در فاز حاد التهابی خار پاشنه توصیه نمی شود .

درمان خانگی خار پاشنه

ما امروزه جملات زیاذی می شنویم در مورد درمان خانگی خار پاشنه با سرکه سیب ، درمان خار پاشنه با گوجه فرنگی ، درمان خار پاشنه با ابغوره و  درمان خار پاشنه با صابون ،درمان خار پاشنه با ماساژ شیشه اب یخ زده و….  ولی واقعیت بهترین درمان خانگی  خار پاشنه ماساژ یخ و ماساژ با انگشت شست می باشد ،و البته نیاز به دستگاه شاک ویو و لیزر و کفی طبی اغلب جز لاینفک درمان خار پاشنه می باشد.

درمان جراحی خارپاشنه

خار پاشنه معمولا جراحی نمی شود و جراحی آن مرسوم نمی باشد .
در موارد نادر و شرایط خاص آزادکردن خار و فاسیای پاشنه با کمک جراحی و توسط جراحان ارتوپد حاذق در این زمینه صورت می گیرد.

طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان

علل بیماری پارکینسون