درمان التهاب فاشیای کف پا یا خار پاشنه | متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان

درمان التهاب فاشیای کف پا یا خار پاشنه

همانطور که از اسم خارپاشنه مشخص میشود این بیماری به ایجاد یک زائده استخوانی در ناحیه پاشنه پا اشاره دارد. زایده استخوانی می تواند به صورت مادرزادی وجود داشته باشد یا در اثر التهاب مزمن فاشیای‌ کف پا ایجاد شود. التهاب فاشیای پلانتار در غیاب خار پاشنه هم اتفاق می افتد و وجود خار پاشنه برای تشخیص التهاب فاشیای کف پا الزامی نیست.

روش های درمانی غیر جراحی

اولین قدم در درمان خارپاشنه استفاده از روش‌های غیرجراحی است. در اکثر موارد استراحت نسبی و کاهش موقت فعالیت و اصلاح کفش باعث کاهش قابل توجه درد میشود.

درمان دارویی

استفاده از ضد التهاب های غیر استروئیدی مثل بروفن و ناپروکسن تا حد بسیار زیادی باعث کاهش درد و التهاب میشود. توجه داشته باشید که مصرف بی رویه این داروها ممکن است منجر به عوارض کلیوی، قلبی عروقی و گوارشی شود

درمان التهاب فاشیای کف پا یا خار پاشنه | متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان

قرار دادن یخ روی محل التهاب

• می توانید یک بطری آب معدنی کوچک را پر آب کرده و داخل فریزر بگذارید.
  • هرروز صبح قبل از شروع فعالیت های روزانه و شبها قبل از خواب بطری یخ زده را روی محل درد در قسمت داخلی پاشنه به مدت ۱۰ دقیقه مالش دهید و در پایان چند ضربه با کف آب معدنی به محل درد وارد نمایید.
  • یکی دیگر از حرکات مفید قراردادن ظرف یخ زده اب معدنی زیر کف پا و غلطاندن آن است.
  • استفاده از کفی های سیلیکونی که با نام کفی های خار پاشنه در داروخانه ها موجود می باشند.
  • انجام کشش عضلات پشت ساق پا و تاندون آشیل
  • بهتر است در دو نوبت (صبح ها و شب ها) انجام شود. میتوانید از یک حوله یا پارچه استفاده کرده و عضلات پشت ساق پا را بکشید.

اگر درد بیمار به این درمان ها جواب نداد می توان از روش های درمانی تکمیلی به صورت زیر استفاده کرد:

شاک ویو تراپی

انجام تزریق در ناحیه التهاب

تزریق کورتیکواستروئید یا کورتون : کورتون ها یکی از بهترین ضد التهاب های شناخته شده هستند. توجه نمایید که تزریق موضعی کورتون در پاشنه پا باعث پوکی استخوان نمی شود. تزریق را میتوان با سونوگرافی انجام داد به این صورت که پزشک محل تزریق را دقیقا به کمک امواج سونوگرافی دیده و تزریق را در محل مناسب انجام می دهد. تزریق کورتون در فاشئیت پلانتار یک روش درمانی بی خطر است. هر چند تزریق در محل نامناسب می تواند باعث اتروفی یا تحلیل چربی موجود در پاشنه پا شود.

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت یا PRP

پلاسمای غنی از پلاکت یکی از روش های درمانی جدید فاشئیت پلانتار است. در این روش مقدار کمی از خون بیمار گرفته شده و به وسیله دستگاه سانتریفیوژ پلاکت های ان جدا میشود. این پلاکت ها غنی از فاکتور های رشد بوده و تزریق آن در محل التهاب باعث ترمیم آسیب دیدگی میشود. و در نهایت اگر درمان های غیر تهاجمی موثر نبود بیمار بایستی تحت عمل جراحی و آزادسازی فاشیای کف پا قرار بگیرد. ورزش ها و حرکات کششی موثردر درمان فاشئیت پلانتار حتما توجه داشته باشید که در کنار درمانهای دیگر انجام ورزش های کششی باعث تسریع بهبود و کوتاه شدن دوره درمان می شود.

صفحه اینستاگرام متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان

بیشتر بدانید: