داروهای غضروف ساز | متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان

داروهای غضروف ساز

داروهای غضروف ساز : علت بسیاری از درد های مفصلی، ساییدگی و آرتروز بوده و پدیده ی غالب در ساییدگی مفصل، آسیب دیدن و از بین رفتن غضروف است؛ این کاملا درست است.
پس منطقی به نظر میرسد که اگر دارویی بتواند غضروف آسیب دیده مفصل را ترمیم کند، میتواند تا حد زیادی درد آن را از بین ببرد؛ این هم درست است.
.
بسیاری از شرکت های دارویی در بروشور هایی که به بیماران و حتی پزشکان میدهند ذکر میکنند دارویی که میفروشند حاوی گلوکزامین است و گلوکزامین ماده ای است که در تولید و ترمیم غضروف مفصلی نقش دارد؛ این هم درست است.
از همه این ها نتیجه میشود که گلوکزامین یک داروی غضروف ساز است؛ اما این ‘غلط’ است.

داروهای غضروف ساز | متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان

موادی که امروزه به نام غضروف ساز در بازار دارویی وجود دارند همگی ماده موثره ای به نام گلوکزامین دارند. بعضی از آنها حاوی کندروایتین سولفات هم هستند.

در دهه اخیر و بعد از به بازار آمدن این مواد مطالعات زیادی بر روی موثر بودن یا نبودن گلوکزامین و کندروایتین سولفات بر روی روند آرتروز و ساییدگی مفصل و درد مفصلی انجام شده ولی هیچ مطالعه ای تاکنون نشانه نداده که این مواد تاثیری در روند ساییدگی و آرتروز داشته باشد و مهمتر از همه هیج مطالعه ای نتوانسته نشان دهد که این مواد غضروف ساز هستند.

تنها در تعدادی از بیماران با مصرف درازمدت دارو (حداقل سه ماه) باعث کاهش درد و بهبود عملکرد بیماران گردیده است.

در بیماران مبتلا به دیابت، فشارخون و مصرف کنندگان وارفارین بهتر است این دارو استفاده نشود.

سندروم کتف بالدار چیست؟

اسکولیوز چه علائمی دارد؟