تنگی کانال نخاعی کمر

در این بخش از سایت متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان تنگی کانال نخاعی کمر را مورد بررسی قرار می دهیم. تنگی کانال نخاعی نام بیماری است که در آن بنابه  عللی فضای درونی یک پا چند مهره کمر که ريشه های عصبی از درون آن عبوز میکنند تنگ شده. و در نتیجه علائمی در بیمار ایجاد میشود.

مهم ترین علائم عبارتند از: کمردرد ممکن است باشد و ممکن است وجود نداشته باشد. ‏

تنگی کانال نخاعی کمر | متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان

احساس بیحسی با گزگز و سوزن سوزن شدن در باسن و ران و ساق پا این مشکل هم براثر فشار به اعصاب ایجاد میشود.

تنگی کانال نخاعی کمر | متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان

ضعیف شدن عضلات ران و ساق وقتی فشاریه عصب بیشتر میشود کارکرد حرکتی عصب هم مختل میشود. عضلانی که آن عصب به آنها میرسد ضعیف میشوند و فرد احساس ضعیفی و سنگینی در هر دو اندام تتخلاتی میکند. ممکن است بیمار کلاً توانایی بالا آوردن مچ پایش را از دست بدهد و موقع راه رفتن پایش را روی زمین بکشد.

تنگی کانال نخاعی کمر | متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان

درد در نشستن و خم شدن به جلو کمتر می‌شود. در خم شدن به جلو و نشستن فضای بین مهره ای یعنی همان دهانه ای که ذکر کردیم باز تر شده
فشار روی عصب کمتر میشود پس علائم بیمار در این حالات کاهش پیدا می کند.

آشنایی با رشته طب فیزیکی و توانبخشی

طب الکترودیاگنوزیس:

شامل تستهای تشخیصی مثل نوار عصب و عضله (NCV/EMG) است. با بررسی عضلات و اعصاب مشکوک، به تشخیص بیماری‌ها کمک می‌کند. مثل قطع یا گیرافتادگی اعصاب محیطی ، آسیب شبکه‌های عصبی، بیماری‌ دیسک های کمری، گردن و سیاتیک، بی حسی و مورمور شدن انگشتان و اندامها، ضعف عضلات و…

طب توانبخشی:

که یکی دیگر از حیطه‌های کاری این رشته است به معنی بهبود و حفظ حداکثر عملکرد جسمی، روحی و اجتماعی فرد بیمار می باشد. در این بخش، افراد دچار ناتوانی‌های اکتسابی مانند سکته‌های مغزی و قلبی، بیماران ضایعه نخاعی و بیماران مبتلا به ناتوانی‌های مادرزادی (فلج مغزی) و.. مورد ارزیابی قرار گرفته و تلاش در جهت بهبود عملکرد و کیفیت زندگی آنها صورت می‌گیرد. بازتوانی ضایعات ناشی از آسیب‌های ورزشی و شغلی نیز در این قسمت انجام می‌شود.

خدمات طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان

صفحه اینستاگرام متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان

مطالب پیشنهادی:

تشخیص گودی کمر

تاثیر تزریق اوزون بر کمردرد

پای دیابتی چگونه ایجاد میشود؟