متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان | تشخیص و درمان انحراف ستون فقرات

انحراف ستون فقرات چگونه تشخیص داده می‌شود؟ درمان انحراف ستون فقرات چگونه است؟
اکثر موارد انحنای ستون فقرات در معاینات اولیه مدارس، توسط پزشک متخصص اطفال یا پزشک خانوادگی و یا توسط والدین شناسایی می‌شود. برخی از نشانه‌های ابتلای کودک به اسکولیوز شامل شانه‌های نابرابر، برآمدگی یک استخوان کتف از پشت، یکدست نبودن خط کمر، یا تمایل بدن به یک طرف می‌باشد. تشخیص اسکولیوز و تعیین نوع انحراف از طریق معاینه و آزمایش دقیق استخوان با اشعه ایکس به منظور بررسی میزان انحنای ستون فقرات انجام می‌شود.

گزینه‌های درمان غیر جراحی

فیزیوتراپی و برنامه‌های توانبخشی

در اغلب موارد، اولین رویکرد درمان اسکولیوز بزرگسالان، درمان محافظه کارانه (غیر جراحی) است. به طور کلی، بیمارانی که از درد کمر و خستگی رنج می‌برند، اما به طور کلی در وضعیت سلامتی خوبی به سر می‌برند، از یک برنامه تحت نظارت برای تقویت کمر بهره‌مند می‌شوند. بیماران با پیروی از یک برنامه توانبخشی برای تقویت و بهبود عضلات ستون فقرات، می‌توانند به بهبود پشتیبانی و استقرار ستون فقرات و در نتیجه کاهش به هم خوردگی خط همترازی مهره‌ها و حرکت در ستون فقرات و نهایتا” کاهش درد دست یابند. برای این که این تمرینات موثر واقع شود، بیماران باید آن ها را به طور منظم انجام دهند. ممکن است چندین هفته یا چند ماه تمرین برای بهبود علائم لازم باشد. علاوه بر این تمرینات تقویتی، حفظ سلامت عمومی خود با تغذیه مناسب، خوب خوابیدن و ترک مصرف سیگار از اهمیت زیادی برخوردار است.

برای بیمارانی که از درد شدید رنج می‌برند و دارای علائم بی ثباتی ستون فقرات هستند، استفاده از یک بریس کمر ممکن است بسیار مفید واقع شود. استفاده از بریس می‌تواند به کاهش حرکت در سراسر ستون فقرات و افزایش استقرار و پشتیبانی آن کمک کند. البته استفاده از بریس، بیماران را از انجام تمرینات جسمی بی‌نیاز نمی‌کند، بلکه بیماران این تمرینات را اغلب با پوشیدن بریس انجام خواهند داد.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان | تشخیص و درمان انحراف ستون فقرات

نکات مفید برای استفاده روزمره از بریس

اگر پزشک استفاده از بریس را به شما توصیه کرده است، باید در نظر داشته باشید که این یک روش درمانی ساده‌ نیست و جایگزین درمان‌های دیگر مانند فیزیوتراپی نخواهد شد. استفاده از یک بریس مخصوص که به صورت سفارشی و متناسب با فرم بدن شما ساخته شده است، ضروری است. هر شخص دارای فرم بدن منحصر به فردی است، به ویژه بدن یک بیمار مبتلا به اسکولیوز دارای فرم خاصی است که نیازمند توجه دقیق در ساخت بریس می‌باشد.

انواع بسیاری از بریس وجود دارد و پزشک شما نوع مناسب را تعیین خواهد کرد. در ابتدا پوشیدن بریس اندکی غیر عادی به نظر می‌رسد. و حتی ممکن است بسیار ناراحت کننده باشد. اما صبور باشید و تدریجا” خود را به پوشیدن بریس عادت دهید. بهتر است برای شروع، هر دفعه فقط یک ساعت از بریس استفاده کنید، سپس این زمان را در یک روز افزایش دهید. پس از یک هفته یا بیشتر می‌توانید اکثر ساعات روز را با پوشیدن بریس بگذرانید. معمولا” در زمان استحمام و یا هنگام خواب می‌توانید بریس را باز کنید. پزشک با دستورالعمل خاصی در این زمینه شما را راهنمایی خواهد کرد.

درمان از طریق تزریق برای موارد اسکولیوز بزرگسالان انجام می‌شود. اگر چه هنوز موفقیت آمیز بودن این روش برای درمان طولانی مدت بسیاری از بیماران ثابت نشده است، اما موارد خاصی وجود دارد که استفاده از تزریق در بهبود انحراف ستون فقرات (اسکولیوز) موثر بوده است.

درمان از طریق جراحی

گزینه جراحی باید برای کسانی در نظر گرفته شود که علت خاص بیماری آنها شناخته شده است. و هیچ کدام از درمان‌های غیر جراحی برای آنها نتیجه بخش نبوده است. بیماران باید خطرات ناشی از جراحی را در برابر فواید احتمالی آن به دقت در نظر بگیرند. مذاکرات مفصل با یک متخصص ستون فقرات قبل از تمایل به این گونه درمان‌های تهاجمی، ضروری است.

آرتروز زانو چیست ؟

درمان سیاتیک با طب سوزنی