اوزون تراپی زانو چیست؟

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان | اوزون تراپی زانو چیست؟

اوزون تراپی زانو چیست؟

اوزون تراپی دقیقاً چیست؟ اوزون تراپی زانو چیست؟ به زبان ساده، اوزون تراپی شامل تزریق گاز اوزون به همراه سایر داروهای طبیعی می‌باشد. وقتی اوزون به بدن تزریق می‌شود، خون رسانی به آن ناحیه بخصوص را افزایش می‌دهد. انجام این کار همچنین باعث افزایش جریان مواد مغذی سالم می‌شود و چرخه بهبود طبیعی بدن شما را تسریع و تقویت می‌کند.

گردش عناصر حیاتی موجود در جریان خون برای روند بازسازی و ترمیم طبیعی بدن ضروری است. با افزایش خون‌رسانی به یک ناحیه آسیب دیده، ویتامین‌ها و مواد معدنی مهمی نیز توسط بدن تأمین می‌شوند که به روند بهبود کمک می‌کنند.

اوزون تراپی زانو تا چه میزان مؤثر و خوب عمل می‌کند؟

در برخی موارد، بیماران معمولاً در حال برنامه‌ریزی برای جراحی برای کاهش درد خود هستند که به عنوان آخرین گزینه به اوزون تراپی مراجعه می‌کنند. اگرچه نیازی نیست که فرد تا این مرحله پیش رود. اوزون تراپی یک گزینه پیشگیرانه و درمانی شگفت انگیز است که بدون اینکه بیمار مجبور به جراحی شود، نتایج باورنکردنی را حاصل می‌کند.

برای بیمارانی که تحت درمان دردهای عضلانی یا مفصلی هستند، برخی از مزایای ثابت شده‌ی این درمان به شرح زیر است:

• کاهش التهاب
  • کاهش درد
  • قدرت تحرک بیشتر
  • بهبود قابلیت انعطاف‌پذیری
  • کاهش علائم آرتروز

هنگامی که بیماری اوزون تراپی را انتخاب می‌کند، پزشک بررسی می‌کند که چند بار تزریق برای او انجام شود. این روش فرآیندهای بهبودی طبیعی بدن را تحریک می‌کند، اعتیادآور نیست و روشی غیر جراحی است.

اگر قصد جراحی دارید اما هنوز اوزون تراپی را امتحان نکرده‌اید، باید به طور جدی به رفتن به سراغ این روش درمانی فکر کنید.

بیشتر بدانید : عواقب و عوارض سوزش زانو چیست

نحوه تزریق گاز اوزون در زانو پیش از هرگونه درمان، سابقه سلامتی و داروهای فعلی شما توسط پزشک بررسی می‌شود. پزشک همچنین در مورد اینکه آیا داروهای ضد انعقادی (رقیق کننده خون)، از جمله آسپیرین مصرف کرده‌اید یا خیر سؤال می‌کند. ارزیابی بدنی انجام می‌شود و پزشک از شما می‌پرسد که علائم شما چه تأثیری بر روی فعالیت‌های روزمره‌تان گذاشته است. از شما خواسته می‌شود مناطق آسیب دیده را شناسایی کنید تا امکان بررسی آن‌ها وجود داشته باشد. بسته به محل درد در زانوی خود، ممکن است لازم باشد که لباس‌هایتان را درآورید. پس از معاینه، پزشک سپس مخلوط اوزون درمانی استریل شده را تهیه و به زانویتان تزریق می‌کند. در حین انجام این تزریق می‌توانید در هر حالتی که راحت هستید بنشینید یا دراز بکشید. در هنگام تزریق معمولاً درد کمی احساس خواهد کرد و یا اصلاً دردی نخواهید داشت.

پاسخ به این درمان از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به توانایی بهبودی و سطح آسیب زانو بستگی دارد.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان | اوزون تراپی زانو چیست؟

جلسات اوزون درمانی زانو

روند تزریق اوزون به طور متوسط ​​بین ۴ تا ۶ بار تقریباً هر ۲ هفته‌ای تکرار می‌شود تا زمانی که حداکثر بهبود در شما مشاهده شود. به دلیل توانایی‌های بازسازی که اوزون در خود دارد، حدود ۷۵٪ مبتلایان به درد مزمن زانو به طور دائمی درمان و بدون درد می‌شوند و در بعضی موارد، به دلیل استفاده بیش از حد یا فرسودگی، ممکن است بعد از چندین ماه تزریق‌های مجدد (شارژ تزریق) لازم باشد.

عوارض جانبی اوزون تراپی چیست؟

اوزون تراپی برای مدت طولانی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای انواع مختلف دردها در نظر گرفته می‌شود که بسیار ایمن‌تر از سایر روش‌های تسکین درد است که توسط طب سنتی استفاده می‌شود. به همین دلیل، مشاهده‌ی عوارض جانبی ناشی از این درمان در یک بیمار بسیار نادر است. سوزنی که برای این روش تزریق استفاده می‌شود بسیار کوچک است و به طور معمول مشکلی برای بیماران ایجاد نمی‌کند. با این حال، هر زمان که یک عمل داخلی وجود داشته باشد، خطراتی احتمالی از آن وجود دارد. در اطراف محل تزریق ممکن است کمی حساسیت یا کبودی وجود داشته باشد، اما می‌توان سریعاً به آن عادت کرد و زود برطرف می‌شود و هیچ عوارض طولانی مدتی ایجاد نمی‌کند.

اوزون تراپی چه تفاوتی با تزریق کورتیزون (استروئید) دارد؟

تزریق داروهای کورتیزون (استروئید) یک راه حل موقتی است. و فقط درد را پنهان می‌کند. این تزریق‌ها علت درد را برطرف نمی‌کنند. تزریق‌های کورتیزون می‌توانند به طور دائمی به استخوان‌ها، رباط‌ها، عضلات، غضروف‌ها و تاندون‌ها آسیب برسانند. و در نتیجه باعث ضعف در مفاصل و در نتیجه بیماری تحلیل برنده مفصل (DJD)، آرتروز، پوکی استخوان، شکستگی و ضعف عضلانی شوند. پزشکان معمولاً تعداد تزریق‌های کورتیزون را به دلیل آسیب احتمالی که می‌توانند ایجاد کنند، محدود می‌کنند. در مقابل، تزریق اوزون، آسیبی به مفصل یا بافت‌های اطراف آن نمی‌رساند. و در ضمن به “فاکتورهای رشد” برای بهبود، ترمیم و تقویت بافت‌های همبند اطراف ناحیه دردناک سیگنال می‌دهد. اوزون می‌تواند بدون ایجاد عوارض جانبی منفی که تزریق‌های کورتیزون دارند، سبب رفع علت اصلی بروز درد برای همیشه شود.

طب سوزنی برای میگرن

درمان رگ به رگ شدن مچ دست