آرتریت روماتوئید زانو (RA) | علت و علائم

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان | آرتریت روماتوئید زانو (RA)

آرتریت روماتوئید زانو (RA) چیست؟

آرتریت روماتوئید زانو (RA) یک بیماری طولانی مدت یا مزمن است که منجر به التهاب مفاصل زانو و بافت‌های اطراف آن و حتی گاهی اوقات سایر اعضای بدن می‌شود. این یک بیماری خود ایمنی است، به این معنی که سیستم ایمنی بدن بافت سالم اشتباه گرفته و شروع به حمله به خود می‌کند. آرتریت روماتوئید زانو ممکن است در نهایت غضروف مفصل زانو را از بین ببرد. دراین نوشتار به بررسی علت و علائم آرتریت روماتوئید زانو می پردازیم و در مطلب دیگری به بررسی روش های درمان این بیماری خواهیم پرداخت.

آرتریت روماتوئید و یا روماتیسم مفصلی می‌تواند در هر سنی رخ دهد اما به طور معمول در سنین میانسالی و در زنان شیوع دارد. از آنجا که این عارضه مزمن است، بدون درمان پزشکی ممکن است علائم شما بدتر شود و منجر به درد شدیدتر در زانو، از دست دادن تحرک و تغییر شکل احتمالی مفصل زانو شود. ممکن است زانوی شما متورم شود، و هنگام لمس مفصل، احساس گرما و اسفنجی کنید.

درمان زودهنگام با داروهای مناسب، فیزیوتراپی، ورزش و روش‌های پیشگیری ممکن است از بدترشدن وضعیت مفصل جلوگیری می‌کند.

علت آرتریت روماتوئید زانو

تا به امروز، علت دقیق روماتیسم مفصلی یا RA ناشناخته مانده است، اما این عارضه به‌عنوان یک بیماری خود ایمنی شناخته شده است. این بیماری باعث می‌شود سیستم ایمنی طبیعی بدن شروع به حمله به سلول‌ها و بافت‌های سالم کرده و به سیستم اسکلتی، از جمله زانوها آسیب برساند. در حالی که تحقیقات زیادی در مورد آرتریت روماتوئید زانو وجود دارد، هنوز تعیین نهایی در مورد اینکه چرا برخی از افراد به این بیماری مبتلا می‌شوند، بدست نیامده است. برخی شواهد نشان می دهد که وراثت نقش مهی در علت این بیماری دارد.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان | آرتریت روماتوئید زانو (RA)

علائم رماتیسم مفصل زانو شامل موارد زیر است:

• دشواری در انجام کارهای عادی
  • سفتی زانو (اغلب در صبح هنگام شدیدتر است)
  • درد مفصل زانو
  • تورم مفصل زانو
  • افزایش درد هنگام حرکت مفصل زانو
  • کاهش دامنه حرکتی زانو
  • خستگی عمیق و کمبود انرژی
  • تب‌های گاه به گاه

تشخیص

در تشخیص آرتریت روماتوئید زانو، پزشکان قبل از انجام معاینه فیزیک، شرح حال کامل بیمار را می‌گیرند. پزشکان به دنبال ویژگی‌های خاصی از جمله مفاصل درگیر هستند. گاهی اوقات پزشک تست‌های آزمایشگاهی و اشعه ایکس را تجویز می‌کند.

آزمایش خون نیز می‌تواند برای تشخیص آرتریت روماتوئید مفید باشد اما بعد از بررسی شرح حال و معاینه فیزیکی بیمار است. ناهنجاری در آزمایش خون معمول در RA می‌تواند شامل کم خونی و وجود آنتی بادی به نام فاکتور روماتوئید باشد. بعضی از افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید فاکتور روماتوئید مثبتی ندارند و در واقع بسیاری از افراد با آزمایش خون مثبت برای این عارضه، فاکتور روماتوئید ندارند. اگرچه اشعه ایکس در اوایل آرتریت روماتوئید می‌تواند طبیعی باشد، اما الگوی آسیب مفصلی که در اشعه ایکس افراد مبتلا به بیماری طولانی مدت دیده می‌شود، می‌تواند به تأیید تشخیص کمک کند. در بعضی موارد، ممکن است به دلیل عدم وجود آرتروز قابل توجه و سایر ویژگی‌های متمایز RA، تشخیص با اطمینان زیاد برای پزشک آسان باشد. ممکن است چندین ماه طول بکشد تا ویژگی‌های کافی در تشخیص مطمئن باشند.

درمان درد استخوان دنبالچه

اوزون تراپی زانو چیست؟

درمان مورتون نوروما چگونه است؟

عوارض نشستن طولانی مدت پشت میز

درمان انحراف شست پا (بونیون یا ‌هالوکس والگوس)

درد استخوان دنبالچه در بارداری و عفونت دنبالچه

کمردرد در کودکان | علل و درمان