درمان شاک ویو Shock Wave – طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان

طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان - درمان شاک ویو

شاک ویو تراپی چیست؟

اولین بار در جنگ جهانی اول زمانی که بمب ها منفجر می شدند، به وجود و اثرات درمان شاک ویو تراپی پی بردند؛ اما تحقیقات اصلی بر روی این دستگاه بعد از جنگ جهانی شروع شد و اولین استفاده درمانی از دستگاه در سال ۱۹۷۱ برای سنگ شکنی کلیه اتفاق افتاد.

لطفا از اسم شاک ویو تراپی نترسید. شاید اسم عجیب و دلهره آوری داشته باشد ولی واقعا آنطور که فکر می کنیم استرس زا نیست. این دستگاه از جمله دستگاه هایی پیشرفته در مراکز فیزیوتراپی است و امروزه به یکی از دستگاه های پرکاربرد برای کاهش دردهای عضلانی-اسکلتی تبدیل شده است.

البته از این دستگاه و روش درمانی صرفا در مراکز فیزیوتراپی استفاده نمی شود. اگر به مطب های متخصصین طب فیزیکی و کلینیک های درد نیز سری بزنیم احتمالا این دستگاه را خواهیم دید.

چرا نام این دستگاه شاک ویو تراپی است؟

شاک از واژه انگلیسی Shock  به معنای “شوک” یا “ضربه” است که با کلمه کلمه Wave به معنی “موج” همراه شده و به این ترتیب عبارت شاک ویو (Shock Wave) ساخته شده است.

واژه Therapy نیز به معنی درمان است که با ترکیب این سه واژه می توان به چنین کلمه ای در فارسی رسید: درمان با استفاده از ضربه های موج.

اگر سری به منابع علمی معتبر بزنیم خواهیم دید که این دستگاه از امواج صوتی با انرژی بسیار بالا در بافت مورد نظر برای درمان استفاده می کند.

طب فیزیکی و توانبخشی - درمان شاک ویودرمان شاک ویو چگونه انجام می شود؟

معمولاً نیروی شاک ویو تراپی از طریق یک پروب یا اپلیکاتور به بدن بیمار اعمال می شود. همان طور که اشاره کردیم، این نیرو از جنس نیروی صوتی با انرژی بسیار بالا است که به بدن بیمار اعمال می شود.

در این روش درمانی پس از مالیدن ژل به ناحیه مورد نظر برای هدایت و انتقال بهتر امواج روی پوست، مورد استفاده قرار می گیرد. زمانی که فیزیوتراپیست اپلیکاتور را روی ناحیه مورد نظر حرکت می دهد از بیمار خود فیدبک می گیرد که آیا میزان درد، برای بیمار قابل تحمل است یا خیر! اگر میزان درد و میزان انرژی امواج زیاد باشد معمولاً از بی حسی موضعی به منظور کاهش درد نیز استفاده می شود.

پس اگر احساس کردید که درد آن بیش از اندازه شده است و نمی توانید این درد را تحمل کنید، حتما از پزشک خود درخواست کنید تا از بی حس کننده های موضعی برای شما استفاده کند.

شاک ویو تراپی

درمان شاک ویو Shock Wave – طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان