متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان | نحوه عملکرد اوزون تراپی

نحوه عملکرد اوزون تراپی

نحوه عملکرد اوزون تراپی علاوه‌بر مجموعه‌ی متعدد از مکانیسم‌های عملکردی که دارد دارای کاربرد وسیع در طیف‌های گسترده درمانی است. چنین تصور می‌شود که بیشترین اثرات درمانی اوزون از طریق فعال سازی فاکتور رونویسی هسته‌ای مختلف صورت می‌گیرد. فاکتور هسته ای اریتروئید ۲ (Nrf2) و عنصر پاسخ آنتی‌اکسیدانی (ARE) موجب کاهش NFkB و تولید آنزیم‌های متعدد آنتی‌اکسیدانی ازجمله کاتالاز، سوپر اکسید دیسموتاز (SOD)، گلوتاتیون پراکسیداز (GPx)، هم اکسیژناز ۱ (HO-1)، پروتئین‌های شوک گرمایی ۱۰ (HSP10) و سایر آنزیم‌ها می‌شوند. عامل هسته‌ای سلول‌های فعال شده تی (NFAT) و پروتیئن فعال شده (AP-1) سیستم ایمنی بدن را تنظیم کرده و موجب کاهش التهاب پروتیئن‌های محلول سیتوکین می‌شود. عامل القایی هیپوکسی ۱ (HIF1) باعث افزایش فاکتور رشد اندوتلیال عروقی (VEGF) اریتروپوئیتین (EPO) و آنزیم‌های گلیکولیتی شده و از طرفی در تطبیق‌پذیری اوزون در درمان بیماری‌های قلبی، عروقی و عصبی سهیم است.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان | نحوه عملکرد اوزون تراپی
اوزون چگونه به بدن تزریق می‌شود؟

اوزون تراپی شامل برنامه‌های کاربردی پزشکی متعددی است و به‌ روش‌های مختلف به بدن بیمار تزریق می‌شود. البته شایان ذکر است که میزان و نحوه کاربرد اوزون به شرایط سلامتی بیمار بستگی دارد. راه‌های مختلف تزریق اوزون به بدن عبارتند از:

• درون عضلانی
  • درون وریدی
  • داخل رکتوم
  • داخل مفصل
  • اوزون داخل دیسکی
  • داخل نخاعی
  • حمام اوزون

اوزون چگونه در بدن عمل می‌کند

اوزون موجب افزایش گردش خون شده و اکسیژن را در سطح سلولی فراهم می‌کند. از دیگر کاربردهای اوزون می‌توان به از بین بردن باکتری، ویروس و عوامل بیماری‌زا اشاره کرد. اوزون با حذف سموم بدن موجب تصفیه و پاکسازی خون می شود.

آیا اوزون تراپی بی‌خطر است؟

اکسیژن درمانی درصورتی که توسط یک پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی  و دوره‌ دیده انجام شود هیچ خطری برای بیمار نخواهد داشت. شایع‌ترین عوارض جانبی و کم‌خطر اوزون درمانی شامل تورم، خونریزی و کبودی خفیف در ناحیه تزریق است. استنشاق گاز اوزون می‌تواند منجر به واکنش بالا و التهاب فوری گردد. چنین شرایطی می‌تواند تعداد بیماران مبتلا به بیماری مزمن انسداد ریه (COPD) را به‌ طرز قابل توجهی افزایش دهد.

در روش اکسیژن درمانی همانند سایر روش‌های درمانی تزریقی دیگر، خطرعفونت، سرگیجه و لخته شدن خون بیمار را درگیرخواهد کرد. در صورت رعایت اقدامات ایمنی خطرات ناشی از تزریق اوزون اگر کاملا از بین نرود به‌ طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. در طی جلسه مشاوره پزشک اطلاعات لازم درخصوص ازن درمانی را در اختیار بیمار قرار داده و درنهایت تصمیم خواهد گرفت که آیا این روش درمانی برای بیمار مناسب و بی‌خطر است یا خیر. جهت اطمینان از ایمنی تمام بیماران پزشکان باید تمام اقدامات ایمنی را رعایت کنند.

تعداد جلسات درمانی مورد نیاز

عوامل متعددی چون شدت بیماری، سن بیمار و وضعیت کلی سلامت بیمار موجب می‌شود تعداد و تکرار جلسات درمانی در بیماران متفاوت باشد. جلسات درمانی ممکن است ۳ بار در هفته و تعداد کل جلسات نیز ممکن است تا ۲۰ جلسه به طول انجامد. ارزیابی کامل و همچنین تعیین تعداد مناسب و تکرار جلسات توسط متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان صورت خواهد گرفت.

درمان درد استخوان دنبالچه

اوزون تراپی زانو چیست؟

درمان مورتون نوروما چگونه است؟

درمان آرتریت روماتوئید زانو

درمان انحراف شست پا (بونیون یا ‌هالوکس والگوس)

درد استخوان دنبالچه در بارداری و عفونت دنبالچه

کمردرد در کودکان | علل و درمان