متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان | درمان رگ به رگ شدن مچ دست

درمان رگ به رگ شدن مچ دست

درمان رگ به رگ شدن مچ دست :رگ به رگ شدن ملایم مچ دست را معمولاً می‌توان در خانه با پروتکل رایس (سرواژه انگلیسی برای چهار واژه استراحت، یخ، پانسمان، بالا گذاشتن) درمان کرد.

استراحت: استراحت دادن به مفصل به مدت حداقل 48 ساعت
یخ: استفاده از کمپرس یخ برای کاهش ورم. دقت کنید که یخ را نباید مستقیم روی پوست بگذارید، از کمپرس یخ یا یک بسته سبزیجات منجمد یا یخ پیچانده شده در حوله استفاده کنید. کمپرس را هر بار حدود 20 دقیقه روی موضع دردناک بگذارید.
پانسمان: پانسمان با باند کشی برای کاهش ورم مفید است.
بالا گذاشتن: موضع آسیب دیده را بالاتر از سطح قلب بگذارید.

دارو

در صورت ضرورت مصرف دارو می‌توان از داروهای غیراستروئیدی ضد التهاب مانند آسپرین و ایبوپروفن یا دیگر مسکن‌های ملایم نظیر استامینوفن استفاده کرد. مصرف مسکن را از 7 روز قبل از جراحی متوقف کنید. این داروها را باید دقیقاً مطابق دستور پزشک و به میزان تجویز شده مصرف کرد.

فیزیوتراپی رگ به رگ شدن مچ دست

متحرک سازی (موبیلیزاسیون) مفصل

اولتراسوند: در درمان اولتراسوند امواج صوتی به اعماق بافت‌های عضلانی فرستاده می‌شود تا گرمای ملایمی برای بهبود گردش خون و تسریع فرایند التیام تولید شود.

ماساژ بافت نرم: متخصص فیزیوتراپی سایش و فشار مستقیمی را برای از بین بردن تنش و کشیدگی بافت‌ها نرم (رباط، تاندون، عضله) اعمال می‌کند.

مچ بند طبی: مچ دست را با استفاده از مچ‌بند بی حرکت نگه دارید. مچ بند باید تنها برای مدتی کوتاه و تا زمان مراجعه به پزشک بسته شود. پس از آن پزشک تعیین می‌کند که آیا استفاده از مچ بند مناسب است یا خیر. از یاد نبرید که استفاده طولانی مدت از مچ بند باعث سفتی و خشکی بیشتر و در بعضی موارد ضعف عضلانی می‌شود.

طب سوزنی: طب سوزنی درد دست و مچ را با ساز و کار مشابهی تسکین می‌بخشد. طب سوزنی گردش خون را بهبود می‌دهد و گرفتگی عضلانی را از بین می‌برد؛ به این ترتیب اکسیژن و خون تازه به موضع آسیب دیده می‌رسد و در نتیجه فرایند التیام تسریع می‌شود. نقاط مشخص طب سوزنی در تسکین درد نیز موثر است.

کایروپرکتیک (درمان با دست): متخصص استخوان‌های مچ دست را مجدداً هم‌محور می‌کند و آنها را با دستکاری ملایم به حالت طبیعی برمی‌گرداند. به این ترتیب تنش و فشار روی عضله‌ها، تاندون‌ها و رباط‌های پیرامونی کاهش می‌یابد.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اصفهان | درمان رگ به رگ شدن مچ دست

باند پیچی کردن مچ دست: باندپیچی مناسب مچ دست مزایای زیر را به دنبال دارد:

انجام تمرین‌ها و حرکت‌های اصلاحی برای افزایش انعطاف پذیری، قدرت و تحمل

تعدیل و تغییر فعالیت‌ها
ازسرگیری تدریجی برنامه فعالیت‌ها
کمک به التیام آسیب دیدگی مچ دست
تسریع ازسرگیری مجدد فعالیت‌های روزمره و شرکت در مسابقات ورزشی
کاهش احتمال تشدید آسیب دیدگی
پیشگیری از آسیب دیدگی مچ دست، برای مثال رگ به رگ شدن مچ دست، هنگام فعالیت‌های پرخطر یا ورزش‌هایی نظیر بوکس، اسنوبرد، اسکیت و…

تمرین‌های مناسب برای رگ به رگ شدن مچ دست

خم کردن مچ دست
ساعد را به گونه‌ای روی میز قرار دهید که مچ دست و انگشتان روی لبه میز قرار بگیرد. مچ دست را به آهستگی رو به جلو و عقب خم کنید تا کشش ملایم تا متوسط بدون دردی را حس کنید. این حرکت را 10 بار، به شرط تشدید یا برانگیخته نشدن علائم، تکرار کنید.

چرخش مچ دست
بازو را کنار بدن نگه دارید و سپس آن را از آرنج با زاویه 90 درجه خم کنید.
کف دست را به آهستگی رو به بالا و پایین بچرخانید تا کشش ملایم تا متوسط بدون دردی را حس کنید.
این حرکت را 10 بار، به شرط تشدید یا برانگیخته نشدن علائم، تکرار کنید.

خم کردن مچ دست از پهلو
ساعد را به گونه‌ای روی میز بگذارید که مچ دست و انگشتان روی لبه میز قرار بگیرد. مچ دست را به آرامی از چپ به راست خم کنید تا کشش ملایم تا متوسط بدون دردی را حس کنید. این حرکت را 10 بار، به شرط تشدید یا برانگیخته نشدن علائم، تکرار کنید.

آرتروز زانو چیست ؟

درمان سیاتیک با طب سوزنی